Δόμνα Μιχαηλίδου: Οι βρεφονηπιακοί σταθμοί αλλάζουν και περνούν στη νέα εποχή

Για πρώτη φορά παρουσιάστηκε στο Οικονομικό Φόρουμ των Δελφών, η πρόταση του Υπουργείου Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων σχετικά με το νέο πρόγραμμα λειτουργίας των βρεφονηπιακών σταθμών στη χώρα μας, η οποία πρόκειται να τεθεί σε διαβούλευση το προσεχές διάστημα.

Στο πάνελ με θέμα «Προσχολική Αγωγή» η Δόμνα Μιχαηλίδου, Υφυπουργός Εργασίας και Κοινωνικών Υποθέσεων αρμόδια για θέματα Πρόνοιας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης έκανε εκτενή αναφορά στο πρωτοποριακό αυτό πρόγραμμα που ξεκινάει για πρώτη φορά στη χώρα μας.

Η κ. Μιχαηλίδου ανέφερε πώς το κράτος για τους βρεφονηπιακούς σταθμούς έχει λόγο ως προς το κτιριακό κομμάτι και τη στελέχωσή τους. Μέχρι τώρα δεν είχε ενδιαφερθεί για το τι κάνουν τα παιδιά σε αυτούς, σε μια ηλικία κρίσιμη για την ανάπτυξη των δεξιοτήτων τους.

Οι καινοτομίες που έρχονται στην προσχολική αγωγή

Το υπουργείο σημείωσε η κ. Μιχαηλίδου προχωράει στη θέσπιση για πρώτη φορά ενός προγράμματος με ενιαίες προδιαγραφές και κανόνες λειτουργίας, όπως με τι παιχνίδια πρέπει να ασχολούνται τα νήπια, ποια βιβλία θα χρησιμοποιούν, ποιες δεξιότητες θα αναπτύσσουν.

Όπως τόνισε η Ελλάδα πρωτοπορεί εισάγοντας την πρώιμη ανίχνευση δηλαδή της διάγνωσης των νοητικών, γλωσσικών, νοητικών και συναισθηματικών ελλειμμάτων των παιδιών, όπως για παράδειγμα ο αυτισμός που ταλανίζει πολλές ελληνικές οικογένειες.

Έρευνες έχουν δείξει πώς εάν γίνει νωρίς η διάγνωση τότε μπορούν να έχουν καλύτερη ζωή και να βοηθήσουμε τις οικογένειές τους, συμπλήρωσε η κα Μιχαηλίδου. Είναι πολύ σημαντικό είπε η κ. Μιχαηλίδου πώς αποτελεί ένα κοινωνικά προοδευτικό project. «Ανεξαρτήτως σταθμού, περιοχής και εισοδήματος των γονιών όλα τα παιδιά θα έχουν τις ίδιες και ίσες ευκαιρίες. Σπάμε την ανισότητα μεταξύ της απόκτησης δεξιοτήτων των παιδιών σε συνάρτηση με το εισόδημα των γονιών τους» ανέφερε χαρακτηριστικά.

Κλείνοντας, η υφυπουργός τόνισε πώς σε λίγες εβδομάδες ξεκινάει η διαβούλευση και ότι το Σεπτέμβριο θα είναι έτοιμο το σχέδιο που θα χρησιμοποιηθεί από τον Ιανουάριο του 2022.

Ο Costas Meghir, Καθηγητής Οικονομικών στο Πανεπιστήμιο Yale ανέφερε πώς καθώς τα τέσσερα πρώτα χρόνια της ζωής ενός παιδιού παίζουν καθοριστικό ρόλο στη μετέπειτα εξέλιξή του είναι απαραίτητο να δημιουργηθεί ένα καλά δομημένο εκπαιδευτικό πρόγραμμα, βασισμένο στις δυνατότητες που έχει η κάθε ηλικίας και φυσικά όπως τόνισε ενιαίο σε όλους τους παιδικούς σταθμούς της χώρας.

Ο κ. Meghir πρόσθεσε πως ο εγκέφαλος είναι ένα δυναμικό όργανο που αντιδρά στα ερεθίσματα του περιβάλλοντος εάν τα ερεθίσματα είναι περιορισμένα, τότε η απόδοση του εγκεφάλου μειώνεται και ακολουθεί το παιδί όσο ανεβαίνει τις βαθμίδες εκπαίδευσης.

Σύμφωνα με τον κ. Meghir αυτό είναι η ρίζα των κοινωνικών ανισοτήτων, η οποία μπορεί να καταπολεμηθεί μέσω μιας υψηλότερου επιπέδου προσχολικής εκπαίδευσης. Κλείνοντας ο κ Meghir σημείωσε πως «εάν θέλουμε μια κοινωνία ίσων ευκαιριών πρέπει να ξεκινήσουμε από νωρίς.

“Το πώς εκπαιδεύονται τα παιδιά στην ηλικία 0 – 4 είναι κομβικής σημασίας καθώς εάν δεν πράξουμε σωστά και υπάρξουν καθυστερήσεις, τότε παγιώνεται μια άνιση ανάπτυξη. Είναι πολύ βασικό να υπάρχει η ισότητα των ευκαιριών και χτυπάει τις κοινωνικές ανισότητες στη ρίζα τους».

Η Sally Grantham Mc Gregor, Καθηγήτρια Παιδικής Υγείας και Ανάπτυξης στο University College London, τόνισε πώς πρέπει να είμαστε πολύ προσεκτικοί στο τι εκτίθενται τα παιδιά γιατί διαμορφώνουν χαρακτήρα και μετέπειτα είναι πολύ δύσκολο να αλλάξουν. Η πρόκληση είναι να καταφέρουμε να παρέχουμε τα σωστά εκπαιδευτικά προγράμματα στα παιδιά της προσχολικής ηλικίας έτσι ώστε να αποκτήσουν στέρεες βάσεις, σωστές δεξιότητες και συναισθηματική νοημοσύνη ως εφόδια για τη ζωή τους.