Η Ζ. Μακρή μιλά στο Infokids για την παράταση της σχολικής χρονιάς, τις προαγωγικές και το στοίχημα της τηλεκπαίδευσης

Το άνοιγμα το σχολείων είναι η απόλυτη προτεραιότητα εφόσον η επιδημιολογική κατάσταση το επιτρέπει, δήλωσε αποκλειστικά στο Infokids.gr η υφυπουργός Παιδείας, Ζέττα Μακρή, σε μια συνέντευξη εφ΄ όλης της ύλης για όλα τα εκπαιδευτικά ζητήματα που αυτό το διάστημα βρίσκονται στο προσκήνιο και απασχολούν την μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα.

Για την παράταση της σχολικής χρονιάς

Τι νεότερο υπάρχει για την παράταση της τρέχουσας σχολικής χρονιάς και πότε θα ληφθούν οι οριστικές αποφάσεις; Από τη στιγμή που η τηλεκπαίδευση διεξάγεται ομαλά, δεν έχουν χαθεί μαθήματα καθότι δεν γίνονται ούτε εκδρομές και ακόμη και στην κακοκαιρία τα μαθήματα συνεχίστηκαν κανονικά εξ αποστάσεως γιατί έχει τεθεί στο τραπέζι των συζητήσεων η σκέψη για παράταση της χρονιάς;

Το Υπουργείο Παιδείας βρίσκεται σε διαρκή επαφή με την Εθνική Επιτροπή για την Προστασία της Δημόσιας Υγείας. Προτεραιότητά μας είναι να ανοίξουν όλα τα σχολεία και όλα τα παιδιά να επιστρέψουν, με ασφάλεια, στη διά ζώσης εκπαιδευτική διαδικασία και στο σχολικό περιβάλλον.

Ωστόσο, με βάση τα σημερινά επιδημιολογικά δεδομένα, προχωράμε σε όλα τα πιθανά σενάρια και είμαστε έτοιμοι να εφαρμόσουμε τις εισηγήσεις των ειδικών, όποιες και αν είναι αυτές.

Στο σημείο αυτό, θα ήθελα να ξεκαθαρίσω ότι η συζήτηση αφορά παράταση της σχολικής χρονιάς μέσα στο μήνα Ιούνιο. Ενδέχεται να συμβεί φέτος ό,τι είχε συμβεί και την προηγούμενη σχολική χρονιά, μια ολιγοήμερη, δηλαδή, παράταση.

Θέλουμε να είμαστε ειλικρινείς και να θέτουμε τα πράγματα στη σωστή τους βάση, με πρώτιστο μέλημά μας την προστασία της δημόσιας και ατομικής υγείας και παράλληλο στόχο τη συνέχιση της εκπαιδευτικής διαδικασίας. Αυτή τη στιγμή, με τις παρούσες υγειονομικές συνθήκες, δεν υπάρχει εισήγηση από τους ειδικούς για άνοιγμα σχολείων. Θα πρέπει να κάνουμε λίγη ακόμη υπομονή.

Η κόπωση είναι εμφανής σε όλη την κοινωνία αλλά η επιστροφή μας στην κανονικότητα θα πρέπει να θωρακιστεί.  Η εκπαιδευτική διαδικασία βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη μέσω της εξ αποστάσεως εκπαίδευσης.

Η καθολική τηλεκπαίδευση είναι μια τεράστια επιτυχία της εκπαιδευτικής κοινότητας. Τα μαθήματα διεξάγονται σύμφωνα με το πρόγραμμα και η ύλη προχωρά κανονικά.

Σε περίπτωση που το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής κρίνει ότι μια ολιγοήμερη παράταση, όπως συνέβη και τη σχολική χρονιά 2019-2020, θα βοηθήσει, ώστε να βρεθούν και πάλι οι μαθητές στο φυσικό τους περιβάλλον, το σχολείο, και να αξιοποιήσουν τα οφέλη από αυτό, τότε θα εξετάσουμε τη σχετική εισήγηση.

Συζητάτε ότι είναι απαραίτητο να επεκταθεί η φετινή σχολική χρονιά το καλοκαίρι. Οι παιδοψυχολόγοι υποστηρίζουν ότι τα παιδιά δεν έχουν ανάγκη από περισσότερα μαθήματα μα από περισσότερο παιχνίδι με τους φίλους τους λόγω της άσχημης κατάστασης που έχουν ζήσει. Ποιες σκέψεις υπάρχουν για να αντιμετωπιστούν οι ψυχολογικές επιπτώσεις του εγκλεισμού στα παιδιά έστω και μέσα στο σχολικό περιβάλλον;

Αυτή τη στιγμή, δεν υπάρχει εισήγηση για την παράταση του σχολικού έτους, είναι, όμως ένα ενδεχόμενο, προκειμένου να αποκομίσουν οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί μας τα οφέλη από τη μεταξύ τους διάδραση, που παρέχει το σχολικό περιβάλλον..
Σκοπός μας είναι εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς να ενισχυθούν και ψυχολογικά από τις ρυθμίσεις που θα εφαρμοστούν, προκειμένου να ολοκληρωθεί η ύλη και να επιτευχθούν οι μαθησιακοί στόχοι.

Η πανδημία του νέου κορωνοϊού συνιστά μία περίοδο κρίσης και αβεβαιότητας, κατά την οποία, οφείλουμε να προστατέψουμε την σωματική και ψυχική υγεία των παιδιών και να τα θωρακίσουμε απέναντι στην πληθώρα νέων πληροφοριών και δεδομένων, ώστε να βγουν από αυτή την κατάσταση, όχι μόνο με τις λιγότερες δυνατές απώλειες, αλλά -ει δυνατόν- και κερδισμένα σε τομείς όπως οι ψηφιακές δεξιότητες.

Οι μαθητές έχουν ανάγκη την επικοινωνία με τους εκπαιδευτικούς, για να επιλύσουν απορίες και να θέσουν ερωτήματα, αλλά και για ψυχολογικούς-συναισθηματικούς λόγους είναι σημαντικό να έρχονται σε επαφή με τους συμμαθητές τους και να ανταλλάσσουν σκέψεις και απόψεις.

Για αυτό και παρακολουθούμε την πορεία της πανδημίας και καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια, ώστε η σχολική κοινότητα να μη βιώσει, πέραν του απολύτως απαραίτητου διαστήματος, τους περιορισμούς και τις συνέπειες της πανδημίας.

Είμαστε δίπλα στους εκπαιδευτικούς, στα παιδιά και τις οικογένειές τους, κατανοούμε την ανησυχία τους, σεβόμαστε και εκτιμούμε την υπεύθυνη στάση τους στην πρόληψη της διασποράς του ιού, που έχουν επιδείξει ένα χρόνο τώρα.

Το επίτευγμα της τηλεκπαίδευσης

Το εγχείρημα της τηλεκπαίδευσης στέφθηκε με επιτυχία. Πώς σκέφτεστε να το ενσωματώσετε στην εκπαιδευτική διαδικασία της επόμενης ημέρας;

Η διαδικτυακή εκπαίδευση αποτελεί μία ακόμη νέα πτυχή της εκπαιδευτικής πραγματικότητας. Ας δούμε μαζί αυτή τη νέα πρακτική, στην οποία μας εισήγαγε η εξ αποστάσεως εκπαίδευση, η οποία αποδείχθηκε ένα ιδιαίτερα χρήσιμο εργαλείο, προκειμένου να μη διακοπεί η μαθησιακή διαδικασία και να προχωρήσει η διδασκαλία της ύλης.

Τέτοιες μέρες πέρσι ακολουθώντας τις εισηγήσεις της Εθνικής Επιτροπής Προστασίας της Δημόσιας Υγείας και με τον φόβο του άγνωστου, τότε, ιού εφαρμόσαμε κατά γράμμα, όπως οφείλαμε, την αναστολή της δια ζώσης λειτουργίας των σχολικών μονάδων τυπικής εκπαίδευσης, διατηρώντας τη μόνο στις σχολικές μονάδες Ειδικής Αγωγής όλων των βαθμίδων.

Αυτή ήταν η αρχή ενός πολύπλευρου και απαιτητικού εγχειρήματος. Με στόχο την συνέχιση της μαθησιακής διαδικασίας, δώσαμε μια γενναία ώθηση στον ψηφιακό μετασχηματισμό της εκπαίδευσης. Αυτή είναι, λοιπόν, η νέα μας πραγματικότητα, στην οποία τα παιδιά μας, μαθητές και φοιτητές, συνεχίζουν προσωρινά τη μαθησιακή διαδικασία.

Προφανώς και θέλουμε τα παιδιά να επιστρέψουν στα σχολεία τους, στο φυσικό τους χώρο, αλλά, εν τω μεταξύ, αξιοποιούμε την ευκαιρία και δημιουργούμε τις συνθήκες, ώστε όλα τα παιδιά να έχουν πρόσβαση στην ψηφιακή γνώση.

Για πρώτη φορά στην ιστορία της χώρας μας, όταν όλες οι σχολικές μονάδες έκλεισαν εξ αιτίας της πανδημίας το Νοέμβριο, πραγματοποίησε καθημερινά τηλεκπαίδευση το σύνολο της σχολικής κοινότητας που αγγίζει τα 1,6 εκατομμύρια μέλη.

Το σύνολο των εκπαιδευτικών έχει εγγραφεί στο Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο και υλοποιούνταν καθημερινά πάνω από 39.000 ταυτόχρονες συνεδρίες στα Γυμνάσια και τα Λύκεια και πάνω από 54.000 ταυτόχρονες συνεδρίες στα Νηπιαγωγεία και τα Δημοτικά. Και, τώρα πια, είναι κοινή παραδοχή, ότι το ψηφιακό μάθημα ανταποκρίνεται σε μία υψηλής ποιότητας εκπαιδευτική πράξη.

Το Υπουργείο Παιδείας υλοποιεί προγράμματα και προχωρά σε τακτικές επιμορφώσεις εκπαιδευτικών ως προς τις δεξιότητες ψηφιακού γραμματισμού, αναβαθμίζοντας τις γνώσεις και το έργο τους.

Παράλληλα, με γνώμονα πάντα τη βέλτιστη ποιότητα προγραμμάτων σπουδών, τα εμπλουτίζουμε με νέες θεματικές, όπως οι τεχνολογίες αιχμής, πληροφορική και η ρομποτική, και δίνουμε έμφαση στην καλλιέργεια ψηφιακών δεξιοτήτων όπως ψηφιακή χρήση, ψηφιακή ασφάλεια, ψηφιακή συναισθηματική νοημοσύνη, ψηφιακά δικαιώματα, με καινοτόμες μεθόδους διδασκαλίας.

Το εγχείρημα της καθολικής σύγχρονης τηλεκπαίδευσης ήταν πρωτόγνωρο για τη χώρα μας, αλλά και για όλον τον κόσμο, και μετατρέψαμε τη δυσκολία σε ευκαιρία.

Η τηλεκπαίδευση είναι κατάκτηση της σχολικής κοινότητας και η ψηφιακή εκπαίδευση είναι η υποδομή, που συμπληρώνει και εξελίσσει τις απεριόριστες δυνατότητες του ελληνικού εκπαιδευτικού συστήματος.

Τι θα γίνει με τις προαγωγικές εξετάσεις και την Τράπεζα Θεμάτων στην Α Λυκείου

Ένα από τα σενάρια που διακινείται ευρέως το τελευταίο διάστημα είναι αυτό που προβλέπει την αναβολή των φετινών προαγωγικών εξετάσεων σε Γυμνάσια και Λύκεια καθώς και την μη εφαρμογή της Τράπεζας Θεμάτων για την Α Λυκείου. Επιβεβαιώνετε ότι ένα τέτοιο ενδεχόμενο είναι υπό συζήτηση;

Όλα τα ενδεχόμενα είναι ανοικτά. Σχετικά με τις Προαγωγικές εξετάσεις δεν έχει ληφθεί καμία απόφαση για την ώρα. Θα μελετήσουμε και θα εξετάσουμε όλες τις παραμέτρους, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, χωρίς να μπορούμε, αυτή τη στιγμή, να αποκλείσουμε το περσινό σενάριο, σύμφωνα με το οποίο, εξαιτίας των ειδικών συνθηκών κατά το πρώτο κύμα της πανδημίας, αποφασίστηκε να μην διεξαχθούν οι γραπτές προαγωγικές εξετάσεις του Ιουνίου σε Γυμνάσια και Λύκεια.

Είμαστε σε ετοιμότητα με εναλλακτικά σενάρια για όλες τις πιθανές περιπτώσεις. Με την πλήρη επιστροφή των μαθητών και των εκπαιδευτικών στη φυσική τάξη, σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής, θα αξιολογηθεί η κάλυψη της ύλης αλλά και ο βαθμός αφομοίωσής της από τους μαθητές και θα προβούμε στις απαραίτητες προσαρμογές της εκπαιδευτικής διαδικασίας.

Όσον αφορά στην Τράπεζα Θεμάτων, έχει ήδη δημοσιευτεί το σώμα των θεμάτων που έχουν έως τώρα ενταχθεί για τα γραπτώς εξεταζόμενα μαθήματα στην Α’ τάξη Γενικού Λυκείου, από το Ινστιτούτο Εκπαιδευτικής Πολιτικής.

Οι ιδιαίτερες συνθήκες που επέβαλε, παγκοσμίως, η πανδημία απαιτούν ιδιαίτερη ευαισθησία και άμεση ανταπόκριση στις ανάγκες όλων των μαθητών, συμπεριλαμβανομένων των μαθητών της Γ’ λυκείου.

Το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, συναισθανόμενο την αγωνία των μαθητών, προχώρησε, κατόπιν εισήγησης του Ινστιτούτου Εκπαιδευτικής Πολιτικής (ΙΕΠ), σε περικοπή της ύλης των μαθημάτων γενικής παιδείας, μαθημάτων ομάδων προσανατολισμού και μαθημάτων ειδικότητας για τις πανελλαδικές εξετάσεις, σε ποσοστό 25 με 30% ανάλογα με το μάθημα, της εξεταστέας ύλης των Πανελλαδικώς εξεταζόμενων μαθημάτων της Γ΄ τάξης Ημερήσιων και Εσπερινών ΓΕ.Λ. και ΕΠΑ.Λ. και της Δ΄ τάξης των Λυκείων των Ενιαίων Ειδικών Επαγγελματικών Γυμνασίων-Λυκείων (ΕΝ.Ε.Ε.ΓΥ.-Λ.) για το σχολικό έτος 2020-2021.

Παρακολουθούμε στενά τις επιδράσεις της πανδημίας στην εκπαιδευτική διαδικασία και είμαστε έτοιμοι να λάβουμε όλα τα μέτρα και τις ρυθμίσεις, που ενδέχεται να χρειαστούν.

Πώς θα είναι η επόμενη μέρα για τη λειτουργία των σχολείων όταν δοθεί από τους ειδικούς το πράσινο φως για την επαναλειτουργία τους;

Είμαστε σε καθημερινή επικοινωνία και συζήτηση με την αρμόδια επιτροπή για την επαναλειτουργία των εκπαιδευτικών δομών και τη συνέχιση της διά ζώσης εκπαιδευτικής διαδικασίας. Με βήματα προσεκτικά και μελετημένα, με σωστό συντονισμό και ανοιχτή γραμμή συνεργασίας, ακολουθώντας πιστά τις εισηγήσεις των ειδικών και παρακολουθώντας πολύ στενά τις εξελίξεις της πανδημίας, επιδιώκουμε η εκπαιδευτική διαδικασία να μεταφερθεί ξανά στο φυσικό της περιβάλλον, στο σχολείο, προς όφελος της μαθητικής και εκπαιδευτικής κοινότητας.
Καθώς, λοιπόν, είναι αναγκαία η επιστροφή στο σχολείο, άλλο τόσο αναγκαία είναι και η εφαρμογή των μέτρων δημόσιας και ατομικής υγείας. Έχει μεγάλη σημασία να θωρακίσουμε την, μέχρι τώρα, κοινή μας προσπάθεια για την προστασία από τον νέο κορωνοϊό, για να επιστρέψουμε στην κανονικότητά μας.

Το μάθημα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης θα μπει σε όλες τις εκπαιδευτικές βαθμίδες από τον προσεχή Σεπτέμβριο σύμφωνα με την εξαγγελία του πρωθυπουργού. Πώς θα γίνεται η διδασκαλία του ανά βαθμίδα; Θα το διδάσκει ο εκπαιδευτικός ή θα γίνεται σε συνεργασία με εξειδικευμένους εκπαιδευτικούς ή ψυχολόγους; Θα τυπωθούν βιβλία ή η διδασκαλία θα στηριχθεί σε δραστηριότητες και εκπαιδευτικό υλικό (animation, εκπαιδευτικά προγράμματα που επισκέπτονται σχολεία);

Μέσα από το πρόγραμμα των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, η θεματική ενότητα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης, που συμπεριλαμβάνεται στην ενότητα «μαθήματα ζωής και αγωγής της υγείας», εφαρμόστηκε πιλοτικά κατά τη φετινή χρονιά και θα επεκταθεί σε όλα τα σχολεία από το Σεπτέμβριο. Διδάσκουμε στα παιδιά μας, από τα πρώτα, κιόλας, σχολικά χρόνια, τις αρχές του αλληλοσεβασμού, της κοινωνικής ευθύνης, των ανθρωπίνων δικαιωμάτων, της διαφορετικότητας.

Ένα επίκαιρο παράδειγμα της παιδαγωγικής επιδίωξης και της εκπαιδευτικής στόχευσης των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων, αποδεικνύει τον σημαντικό ρόλο της εκπαίδευσης στην ενημέρωση και την ευαισθητοποίηση στο θέμα της σεξουαλικής διαπαιδαγώγησης.

Οι θεματικοί κύκλοι, σταθμισμένοι ανά εκπαιδευτική ηλικία, διδάσκονται με καινοτόμες μεθόδους, ώστε να ενισχυθεί η βιωματική και ανακαλυπτική μάθηση, ήδη από τον περασμένο Σεπτέμβριο πιλοτικά σε νηπιαγωγεία, δημοτικά και γυμνάσια, με σχεδιασμό να εφαρμοστούν στα σχολεία όλης της χώρας από το επόμενο σχολικό έτος.

Είναι απόλυτη προτεραιότητα και μέριμνα του ΥΠΑΙΘ η επιμόρφωση εκπαιδευτικών, ενώ ενισχύουμε τα σχολεία μας με τη δημιουργία 2.800 θέσεων για ψυχολόγους και κοινωνικούς λειτουργούς, με τη θέσπιση του Συμβούλου Σχολικής Ζωής και τον διαρκή σχεδιασμό προγραμμάτων και δράσεων ενημέρωσης από κοινού με άλλους οργανισμούς, δήμους, φορείς.

Με νέες θεματικές στα Εργαστήρια Δεξιοτήτων, όπως ανθρώπινα δικαιώματα & αξιοπρέπεια, σεβασμός στη διαφορετικότητα, αντιμετώπιση διακρίσεων, κοινωνική ευαισθησία και κοινωνική ευθύνη, ευάλωτες κοινωνικές ομάδες, σχολικός και διαδικτυακός εκφοβισμός, θέλουμε να δώσουμε σε παιδιά και εφήβους όλα τα απαραίτητα εφόδια, ώστε να εξελιχθούν σε ολοκληρωμένες προσωπικότητες, ελεύθερους, δίκαιους και υπεύθυνους ανθρώπους.

Η φιλοσοφία πίσω από αυτήν την κίνηση, αφορά στον διαχρονικό ρόλο της Παιδείας, που είναι η μετάδοση της γνώσης αλλά και η καλλιέργεια αξιών, αρχών και ιδανικών, μέσα από πρωτοβουλίες και δραστηριότητες στο σχολικό περιβάλλον. Στεκόμαστε δίπλα στα παιδιά και τις οικογένειές τους, αλλά, με την ίδια ευαισθησία, στεκόμαστε δίπλα και στους εκπαιδευτικούς μας, παρέχοντάς τους διαρκή επιμόρφωση και παιδαγωγικά και εκπαιδευτικά εργαλεία.

Τα εργαστήρια δεξιοτήτων με θεματικές πολύπλευρες, επίκαιρες, σημαντικές, απαραίτητες για τους πολίτες του αύριο, εντάσσονται στο υποχρεωτικό ωρολόγιο πρόγραμμα και δεσμευόμαστε για τον εμπλουτισμό και την διαρκή επιστημονική αναβάθμιση και επικαιροποίηση του περιεχομένου τους.

Το απαραίτητο εκπαιδευτικό υλικό θα αντλείται από την ειδικά διαμορφωμένη πλατφόρμα του ΙΕΠ, «Πλατφόρμα 21+», που θα περιλαμβάνει εκπαιδευτικό υλικό ή/και οδηγό εκπαιδευτικού, οπτικοακουστικό εκπαιδευτικό υλικό ή/και φύλλα εργασίας, προτεινόμενες σχολικές δράσεις για την εργαστηριακή και βιωματική προσέγγιση του θέματος, φύλλα αξιολόγησης και αυτο-αξιολόγησης και, σε ορισμένες περιπτώσεις, ενημερωτικό υλικό προς τους γονείς, κατάλληλα διαβαθμισμένο ανά τάξη.

Για μαθητές με ειδικές εκπαιδευτικές ανάγκες, αναπηρία, γλωσσικές ή πολιτισμικές διαφορές ή άλλες δυσκολίες, προβλέπονται οι κατάλληλες προσαρμογές στο εκπαιδευτικό υλικό και τις προτεινόμενες δράσεις των εργαστηρίων.

Κατά την έναρξη του διδακτικού έτους, στο πλαίσιο του ετήσιου προγραμματισμού της σχολικής μονάδας, πραγματοποιείται ειδική συνεδρίαση του Συλλόγου Διδασκόντων για τον καθορισμό του ετήσιου σχεδίου δράσης της σχολικής μονάδας αναφορικά με τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων.

Οι υπεύθυνοι εκπαιδευτικοί σχεδιάζουν τα αντίστοιχα σχέδια δράσης. Η εκπόνηση του σχεδίου δράσης του τμήματος περιλαμβάνει υποχρεωτικά την υλοποίηση των τεσσάρων Θεματικών Κύκλων με περιεχόμενο σταθμισμένο κατάλληλα ως προς την ηλικία των μαθητών/τριών και δύναται να περιλαμβάνει από 20 ως 28 εργαστήρια συνολικά, δηλαδή 5 έως 7 εβδομάδες ανά Θεματικό Κύκλο.

Ενδεικτικές δραστηριότητες αποτελούν: οι κατασκευές, παρουσιάσεις, παιχνίδια, δημιουργία παιχνιδιών, θεατρικό παιχνίδι, οργάνωση έρευνας ή συνέντευξης, συμμετοχή στο εκπαιδευτικό ραδιόφωνο ή στην εκπαιδευτική τηλεόραση, εργαστηριακή δημιουργία εικονικής επιχείρησης, γνωριμία και συνέντευξη κάποιου επαγγελματία ή προσωπικότητας και διοργάνωση εκδηλώσεων.

Για την επίτευξη των στόχων της εφαρμογής των Εργαστηρίων Δεξιοτήτων προβλέπεται σύγχρονη και ασύγχρονη εξ αποστάσεως επιμόρφωση των εκπαιδευτικών, στους οποίους θα ανατεθεί η υλοποίηση της δράσης.

Για οτιδήποτε νέο εισάγεται στα σχολεία γίνονται επιμορφωτικές δράσεις στους εκπαιδευτικούς, που έχουν αναλάβει αυτές τις δραστηριότητες, προκειμένου να ενισχύσουμε και να αναδείξουμε το ρόλο, το έργο τους και την επιστημονική τους κατάρτιση.

Η προστασία της ασφάλειας και της υγείας των μαθητών μας, σωματικής και ψυχικής, είναι η μεγάλη μας ευθύνη.