Μάθημα Φυσικής: Πότε ρίχνουμε αλάτι -πριν, κατά την διάρκεια ή μετά την χιονόπτωση;

Μάθημα Φυσικής: Πότε ρίχνουμε αλάτι -πριν, κατά την διάρκεια ή μετά την χιονόπτωση;

Τα προβλήματα που προκάλεσε η κακοκαιρία Ελπίδα, ανέδειξαν για ακόμα μία φορά την έλλειψη οργάνωσης και προνοητικότητας του κράτους μας. Ανάμεσα στις πολλές συζητήσεις που εκ των υστέρων έγιναν, αναφορικά με το τι δεν έγινε σωστά, τέθηκε και το ερώτημα του πότε πρέπει να ρίχνουμε αλάτι στους δρόμους για να μην παγώσουν. Επίσης, μήπως είναι πιο αποτελεσματικό να ρίχνουμε άμμο, όπως κάνουν κάποια κράτη;

Απάντηση σε αυτό έδωσε σε ανάρτησή του ο επίκουρος καθηγητής στο Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών κ. Ιωάννης Μπαζιώτης:

“Άκουσα σήμερα πότε πρέπει να ρίχνεις το αλάτι στους δρόμους. Πριν, κατά τη διάρκεια ή μετά τη χιονόπτωση? Επίσης, κάποια Κράτη ρίχνουν άμμο. Γιατί? Ποια είναι η χημεία πίσω από τα δύο φαινόμενα?

Αρχικά γνωρίζουμε, ότι με πτώση της θερμοκρασίας, και ιδιαίτερα στους 0 βαθμούς κελσίου, το νερό (H2O) οργανώνεται σε μία κρυσταλλική δομή. Αρχίζουν και δημιουργούνται οι πρώτοι κρύσταλλοι πάγου.

Το “κλασικό” αλάτι αποτελείται από NaCl. Το αλάτι, σταματά αυτή τη διαδικασία, αλλά όχι αενάως. Τα ιόντα νατρίου και χλωρίου κινούνται “μέσα” στο νερό, και καταλαμβάνουν τον χώρο μεταξύ των μορίων νερού. Έτσι τα μόρια νερού σταματούν να συγκεντρώνονται σε οργανωμένη μορφή, αυτή του πάγου.

Τούτο συμβαίνει μέχρι τους -9 βαθμούς κελσίου. Για χαμηλότερες θερμοκρασίες, τότε αντί του “κλασικού” αλατιού μπορεί να χρησιμοποιηθούν άλλα αλάτια όπως (μέχρι -30 βαθμούς κελσίου): MgCl2, KCl, CaCl2,, και για πιο χαμηλές θερμοκρασίες το CH3COOK (οξικό Κάλιο).

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: το αλάτι θα πρέπει να είναι σε μορφή διαλύματος ώστε να λειτουργήσει όπως πρέπει. Γι`αυτό πολλές φορές, ρίχνεται διάλυμα άλατος, υπό μορφή σπρέϊ, πάνω από το πάγο.

Επομένως, αν κάποιος ρίξει στερεό αλάτι πάνω από το πάγο, τότε τη δουλειά θα πρέπει να τη κάνει είτε ο ήλιος (να τήξει μέρος του χιονιού) ή τα ελαστικά των αυτοκινήτων (τριβή). Οπότε σε αυτή τη περίπτωση θα δημιουργηθεί ένα στρώμα τήγματος, κι έτσι το τελευταίο θα αναμιχθεί με το αλάτι, κάτι που θα έχει ως επακόλουθο τη πτώση της θερμοκρασίας δημιουργίας πάγου.

Αν, ρίξει κάποιος αλάτι, ΠΡΙΝ το χιόνι, τότε επαφίεται στη σχετικά “υψηλή” θερμοκρασία του οδοστρώματος, οπότε το πρώτο χιόνι που θα πέσει θα τακεί, κι έτσι θα αναμιχθεί με το αλάτι που θα έχει ήδη ρίξει ο άνθρωπος στο δρόμο. Οπότε, πάλι θα “πέσει ” η θερμοκρασία παγοποίησης του νερού.

ΆΡΑ, γενικά, απαιτείται λίγο νερό, για να κάνει τη δουλειά του το αλάτι.

Και η άμμος??? Τι κάνει? Απλώς, δημιουργεί καλύτερες συνθήκες πρόσφυσης για τα ελαστικά αποφεύγοντας την ολίσθηση. Δεν επεμβαίνει στη χημεία του (παγωμένου) νερού και κατ`επέκταση δε ρίχνει τη θερμοκρασία παγοποίησης.”

Δείτε την ανάρτηση με τις επεξηγηματικές εικόνες εδώ:

Διαβάστε ακόμα:

Απίστευτο: Μικρή φάλαινα βρέθηκε στην παραλία του Αλίμου!

Όταν τα παιδιά είδαν πρώτη φορά κουκλοθέατρο: Η ιστορία πίσω από την εκφραστικότερη φωτογραφία του κόσμου (εικόνα)

Κατέρρευσε η οροφή του γηπέδου των εκπαιδευτηρίων Δούκα: “Θα θρηνούσαμε μαθητές”