«Με τα παιδιά μου παίζουμε ένα παιχνίδι που λέγεται: Σαν τριαντάφυλλο. Με αυτό σπάει ο πάγος και ξεκινά η κουβέντα”

Πολλές φορές τα παιδιά νιώθουν άγχος, είτε το δείχνουν, είτε όχι, πόσο μάλλον σε μία εποχή που η πανδημία και το lockdown, τα περιόρισε σε πολύ μεγάλο βαθμό. Είναι στο χέρι των ενηλίκων να τους επιτρέψουν να νιώσουν άνετα να ανοίξουν την καρδιά τους και να εκφράσουν αυτά τα συναισθήματα και να τα αντιμετωπίσουν.

Κάτι τέτοιο χρειάζεται επιδεξιότητα, περιέργεια κι ένα γλυκό άγγιγμα. «Η δουλειά μας ως γονείς δεν είναι να παρέχουμε βεβαιότητα σε μία εποχή αβεβαιότητας», εξηγεί ο δρ. Jerry Bubrick, κλινικός ψυχολόγος το Child Mind Institute.

Τα παιδιά δεν ηλίθια, ούτε αργόστροφα. Σας ακούν να συζητάτε τα νέα για τον κορωνοϊό, βλέπουν τίτλους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης και καταλαβαίνουν ότι σε μεγάλη κλίμακα αυτά που έκαναν κάποτε, τώρα περιορίζονται δραματικά.

Δεν χρειάζονται εξειδικευμένες απαντήσεις. Αυτό που έχουν ανάγκη τα παιδιά είναι μεγαλύτερη ασφάλεια που θα κάνει κάθε δύσκολη στιγμή διαχειρίσιμη.

«Θέλουμε να διδάξουμε στα παιδιά μας πώς να αντέχουν. Θα πρέπει να τα αφήνετε να εξηγούν πώς νιώθουν και γιατί, και να τα βοηθάτε να επιβεβαιώνουν αυτό το συναίσθημα, λέγοντάς τους: “Κι εγώ έχω παρόμοιες ανησυχίες. Ας βρούμε ιδέες πώς να κάνουμε τα πράγματα καλύτερα”. Αντί απλά να δίνετε απαντήσεις, θα πρέπει να συζητάτε μαζί τους», σημειώνει ο Bubrick.

Όταν εμπλέκετε τα παιδιά σας, ανεξαρτήτως ηλικίας, στη επίλυση προβλημάτων, τα κάνετε να νιώθουν δυνατά και ότι αποτελούν μέρος της λύσης.

Όμως ο  Bubrick διαπιστώνει, ότι αν τα ρωτάτε αόριστες και ασαφείς ερωτήσεις, τότε παίρνετε από αυτά και ασαφείς απαντήσεις, τύπου: είμαι εντάξει. Η συμβουλή του ψυχολόγου είναι να γίνεται λίγο περίεργοι και να ρωτήσετε ανοιχτά τα παιδιά σας συγκεκριμένες ερωτήσεις:

  • Τι έμαθες σήμερα;
  • Τι σου φάνηκε ενδιαφέρον ή αστείο από αυτά που άκουσες;
  • Ποιο είναι το πιο αστείο πράγμα που έκανες σήμερα;
  • Τι σχεδιάζεις για αύριο;
  • Ποιο ήταν το πιο δύσκολο κομμάτι της ημέρας σου;
  • Υπήρχε κάτι που δεν σου άρεσε στην ημέρα σου;
  • Τι θα ήθελες να κάνεις μέσα στην ημέρα για να είναι μία διασκεδαστική ημέρα;
  • Πώς μπορούμε μαζί να κάνουμε κάτι καλύτερο;
  • Διάβασα κάτι ενδιαφέρον σήμερα και θα ήθελα τη γνώμη σου
 Μιλήστε τους τη σωστή ώρα

Όπως τα περισσότερα πράγματα στη ζωή, η σωστή ώρα -το λεγόμενο timing- είναι το παν.

«Η ώρα του ύπνου δεν είναι ποτέ η σωστή ώρα. Τα παιδιά αρχίζουν να κουράζονται από την όλη ημέρα. Τα αγχώδη παιδιά έχουν περισσότερο άγχος το βράδυ. Μην τους δίνετε «τροφή» για επιπλέον. Και μην τους μιλάτε για αυτό, μόλις ξυπνήσουν. Βρείτε μία ουδέτερη ώρα μέσα στην ημέρα, όπου δεν είναι πιθανό να ξεσπάσει καυγάς. Ψάξτε για μία ήρεμη στιγμή», λέει ο Bubrick.

Προτείνει να γίνονται συζητήσεις κατά τη διάρκεια του δείπνου ή σε έναν οικογενειακό περίπατο.

«Με τα παιδιά μου παίζουμε ένα παιχνίδι που λέγεται: σαν τριαντάφυλλο. Σπάει τον πάγο και γενικά μας βοηθά. Το τριαντάφυλλο έχει τρία βασικά στοιχεία: το πέταλο: πες μου τι σου άρεσε σήμερα, το αγκάθι: πες μου τι δεν σου άρεσε και το μπουμπούκι: πες μου τι σκέφτεσαι για το μέλλον. Το παίρνετε ως μοντέλο και σας απαντούν», τονίζει.

Εάν τα παιδιά σας δεν έχουν την δυνατότητα να εκφράσουν τα συναισθήματά τους, δουλέψτε μαζί τους. Υπάρχουν πεντάχρονα που μπορούν να πουν τι νιώθουν και γιατί, ξεκάθαρα. Αντιθέτως, ορισμένοι έφηβοι με το ζόρι βγάζουν δυο τρεις λέξεις. Θα πρέπει τα παιδιά σας να εκφράζουν όσο πιο συγκεκριμένα μπορούν αυτό που νιώθουν.

«Αν μπορείς να το ονομάσεις,  μπορείς να το δαμάσεις», λέει ο Bubrick.

Ο ψυχολόγος συμβουλεύει τους γονείς να μην φέρνουν την καταστροφή. Και πόσο μάλλον σε περιόδους, όπως αυτή του lockdown, να τους υπενθυμίζουν ότι ούτε οι φίλοι τους έχουν διεξόδους και ότι όλοι είναι κολλημένοι στην ίδια κατάσταση.

«Έχουμε ο ένας τον άλλον, έχουμε τους φίλους μας, ας εστιάσουμε σε αυτό. Θα διαχειριστούμε το αύριο, αύριο», καταλήγει ο Bubrick.

Πηγή: fatherly.com