Παγκόσμια Ημέρα κατά του Αναλφαβητισμού: Πώς η πανδημία μπορεί να επηρεάσει την εκπαίδευση

Η Διεθνής Ημέρα για την Εξάλειψη του Αναλφαβητισμού καθιερώθηκε με πρωτοβουλία της UNESCO στις 8 Σεπτεμβρίου του 1965.

H φετινή παγκόσμια ημέρα επικεντρώνεται στην διδασκαλία και τη μάθηση εν μέσω της πανδημίας, με έμφαση στον ρόλο των εκπαιδευτικών και των μεταβαλλόμενων μεθόδων.

Όπως αναφέρεται στη σχετική ανακοίνωση της UNESCO η πρόσφατη κρίση COVID-19 ανέδειξε το υφιστάμενο χάσμα μεταξύ πολιτικού λόγου και πραγματικότητας: ένα κενό που υπήρχε ήδη στην εποχή πριν από την πανδημία και επηρεάζει αρνητικά τη μάθηση των νέων και των ενηλίκων.

Ο τρόπος εκπαίδευσης έχει αλλάξει, καθώς οι εικονικές αίθουσες διδασκαλίας έχουν αντικαταστήσει τις παραδοσιακές, ενώ τα διαδικτυακά μαθήματα έχουν πάρει τη θέση των διά ζώσης. Ωστόσο, εκατομμύρια παιδιά στις φτωχότερες χώρες δεν έχουν πρόσβαση στο διαδίκτυο, με συνέπεια η διδασκαλία να καθίσταται πολύ δυσκολότερη σύμφωνα με τους ειδικούς.

Μέσω ενός διαδικτυακού συνεδρίου, θα ξεκινήσει μια συλλογική παγκόσμια συζήτηση που θα θέσει νέες βάσεις στις μεθόδους διδασκαλίας των νέων και των ενηλίκων στην εποχή μετά την πανδημία.

600 εκατ. παιδιά δεν γνωρίζουν γραφή και ανάγνωση

Περίπου 600 εκατ. παιδιά και έφηβοι σε όλο τον κόσμο στερούνται βασικών δεξιοτήτων γραφής και ανάγνωσης, σύμφωνα με τα στοιχεία της UNESCO.

Περίπου 750 εκατομμύρια ενήλικες σ’ όλο τον κόσμο είναι αναλφάβητοι και περισσότερα από 250 εκατομμύρια παιδιά, κυρίως στις φτωχές χώρες της Ασίας και της Υποσαχάρειας Αφρικής.

Στόχος της UNESCO είναι όλα τα παιδιά του κόσμου, αγόρια και κορίτσια, να έχουν πρόσβαση στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.

Τα στοιχεία στην Ελλάδα

Στην Ελλάδα, το ποσοστό των εγγραμμάτων ενηλίκων φθάνει το 91% του πληθυσμού (94% άνδρες και 88% γυναίκες, ποσοστό ιδιαίτερα χαμηλό για μια χώρα – μέλος της Ε.Ε. 560 χιλιάδες ελληνίδες δεν έχουν τελειώσει το δημοτικό).

Αντίθετα, το ποσοστό των εγγραμμάτων ανηλίκων ως 15 ετών κινείται σε πολύ υψηλά επίπεδα (99,5% στο σύνολο – 99,4% στους άνδρες και 99,5% στις γυναίκες).