Τα παιδιά εκφράζουν συνεχώς επιθυμίες αλλά ο δικός μας ρόλος είναι να τις φιλτράρουμε και να ανταποκρινόμαστε σε όσα πραγματικά τους ωφελούν. Τί κάνουμε όμως στην περίπτωση που ένα παιδί έχει ξεκινήσει ένα άθλημα με δική του πρόθεση και έπειτα ζητάει να σταματήσει;
Η παιδοψυχολόγος – αθλητική ψυχολόγος Ειρήνη Ρέρα μας μιλά γι’ αυτό το θέμα που τόσο συχνά απασχολεί τους γονείς. «Πριν απελπιστώ, πριν δράσω, κάνω ένα βήμα πίσω και εξετάζω τους εξής βασικούς παράγοντες», λέε η ειδικός.
Έχει στη δραστηριότητα αυτή κάποια παρέα;
Ο κυριότερος λόγος που ένα παιδί θα ξεκινήσει και θα συνεχίσει να πηγαίνει σε ένα άθλημα είναι για να περάσει χρόνο με τους φίλους του, είναι η παρέα. Αν νιώθει παραγκωνισμένος ή μόνος είναι και ο πρώτος λόγος που θα θελήσει να σταματήσει.

Νιώθει ότι τα καταφέρνει;
Αμέσως επόμενος παράγοντας είναι το αν νιώθει ένα παιδί ότι αντλεί το αίσθημα της ικανότητας και της ικανοποίησης από το άθλημα που ασχολείται. Η ματαίωση είναι λόγος απώλειας κινήτρου και εγκατάλειψης. Κανένα παιδί δεν θέλει να ασχολείται με κάτι που δεν νιώθει ότι είναι καλό σε αυτό.
Περνάει καλά;
Τα παιδιά επιδιώκουν να παραμένουν εκεί που αντλούν χαρά και αντλούν χαρά εκεί που παίζουν! Είναι λοιπόν το παιχνίδι και η διασκέδαση συστατικά αυτής της αθλητικής δραστηριότητας;
Πως έχει διαμορφωθεί η σχέση του με τον προπονητή;
Βασικός πυλώνας για το πώς νιώθει ότι τα καταφέρνει, το πόσο διασκεδάζει αλλά και το πως έχει δικτυωθεί στην ομάδα ένα παιδί, είναι ο τρόπος σύνδεσης και το προπονητικό στυλ που αντιλαμβάνεται. Εδώ, πέραν της συζήτησης με τον προπονητή του παιδιού μας, είναι καλό να αφουγκραστούμε στην συναισθηματική εγγύτητα που έχει αναπτυχθεί με το παιδί μας ή όχι.
Σε όποια απόφαση και να καταλήξουμε, μαζί με το παιδί μας, να μην ξεχνάμε να δίνουμε χώρο στα συναισθήματά του και όσα σκέφτεται με φροντίδα, χωρίς να τα υποτιμούμε.
* Η Ειρήνη Ν. Ρέρα σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης το 2007. Την ίδια χρονια απέκτησε την Άδεια Ασκήσεως Επαγγέλματός της.Το 2010 συνέχισε τις μεταπτυχιακές σπουδές της στο Τμήμα Ψυχολογίας του Πανεπιστημίου του Τορίνο, στο πεδίο της Σχολικής Ψυχολογίας, όπου αποφοίτησε με Άριστα. Συνέχισε τις μεταπτυχιακές της σπουδές αποφοιτώντας το 2017 από το Πρόγραμμα Μεταπτυχιακών Σπουδών της Ιατρικής Σχολής Α.Π.Θ. στον τομέα της Παιδοψυχοπαθολογίας. Έχει ολοκληρώσει την επιμόρφωση στην «Ειδική Αγωγή και Εκπαίδευση» από τη Μονάδα Εφηβικής Υγείας Β΄ Παιδιατρικής Κλινικής του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών.Το 2011 πραγματοποίησε Κλινική Εκπαίδευση στην Α’ Ψυχιατρική Κλινική του Α.Π.Θ. του Γ.Ν.Θ. Παπαγεωργίου. Επίσης έχει αποκτήσει ειδίκευση στην Αθλητική Ψυχολογία (Diploma in Sport Psychology for Peak Performance, Ashworth College, USA). Το 2021 ολοκλήρωσε την εκπαίδευσή της στη μέθοδο EMDR – Τραυματοθεραπεία για ενήλικες , ενώ το 2024 ολοκλήρωσε την εκπαίδευση της στη μέθοδο EMDR- Τραυματοθεραπεία για παιδιά και εφήβους.
