Αρχική Βιβλία Ο συγγραφέας Διονύσης Λεϊμονής μάς συστήνει «Το τέταρτο αλογάκι» που αναδείχθηκε νικητής στα Βραβεία Βιβλίου Public

Ο συγγραφέας Διονύσης Λεϊμονής μάς συστήνει «Το τέταρτο αλογάκι» που αναδείχθηκε νικητής στα Βραβεία Βιβλίου Public

«Το τέταρτο αλογάκι» έκανε δυναμικά την εμφάνισή του στον χώρο του παιδικού βιβλίου και από την πρώτη στιγμή αγαπήθηκε τόσο από το λιλιπούτειο αναγνωστικό κοινό όσο και από τους κριτικούς που το υπόδεχθηκαν με διθυραμβικά σχόλια και κριτικές που προιδέαζαν για την καλή πορεία του στον χώρο της παιδικής λογοτεχνίας. Ο συγγραφέας Διονύσης Λεϊμονής αναδείχθηκε ο μεγάλος νικητής στην κατηγορία του παιδικού βιβλίου, των Βραβείων Βιβλίου Public, του μοναδικού βιβλιοφιλικού θεσμού στον οποίον ψηφίζουν οι αναγνώστες.

Με αφορμή τη βράβευσή του, ο καταξιωμένος συγγραφέας Διονύσης Λεϊμονής μίλησε αποκλειστικά στο Infokids.gr για την πρωτιά στα Βραβεία Βιβλίου Public, συστήνει στο κοινό «Το τέταρτο αλογάκι» που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη και εξηγεί γιατί είναι σημαντικό τα παιδιά να έρχονται σε επαφή με τον χώρο του βιβλίου και τη μαγεία της λογοτεχνικής γραφής.

Πώς αισθάνεστε που είστε ο μεγάλος νικητής στη κατηγορία "Ελληνική Παιδική Λογοτεχνία των Βραβείων Βιβλίου Public"; Ποια στοιχεία του βιβλίου σας θεωρείτε ότι ξεχώρισαν οι λιλιπούτειοι βιβλιόφιλοι και το ψήφισαν ως το καλύτερο της χρονιάς;

Πρώτα πρώτα θέλω να ευχαριστήσω τους υπεύθυνους διοργανωτές της Public για την καθιέρωση ενός θεσμού πια, που έχει σχέση με το καλό βιβλίο, δίνοντας «φωνή» και δύναμη σε μικρούς και μεγάλους αναγνώστες. Όσο για μένα, δεν αισθάνομαι «ο μεγάλος νικητής», αλλά μια ανείπωτη χαρά ως επιβεβαίωση μιας πορείας με συνέπεια -θέλω να πιστεύω- και σεβασμό στο παιδί (κάθε ηλικίας) και στη λογοτεχνία. Το βραβείο αναγνωστών για μένα είναι μία ακόμη πρόκληση να συνεχίσω και μια ηθική δέσμευση να συνεχίσω καλά. Στο βιβλίο αυτό «μιλώ» με ειλικρίνεια και αμεσότητα στα παιδιά, αφηγούμενος μια ιστορία που μπορεί να μοιάζει με παραμύθι αλλά είναι πολύ πραγματική, την κλοπή της πολιτισμικής μας κληρονομιάς από ξένο άρπαγα, ενώ στη συνέχεια διαπλέκω την αλήθεια με τη μυθοπλασία αποφεύγοντας τη διδαχή, έχοντας πάντα κατά νου, ότι η λογοτεχνία πρέπει να τέρπει ακόμα κι αν το θέμα είναι σκληρό και πονάει… Αυτή είναι και η μεγάλη της δύναμη. Αυτό νομίζω έκανε τους μικρούς αναγνώστες να το ξεχωρίσουν, αν και πάντα λέω ότι η παιδική λογοτεχνία δεν απευθύνεται μόνο σε παιδιά.

Το τελευταίο σας βιβλίο, «Το τέταρτο αλογάκι» είναι ένα βιβλίο γνώσεων και περιπέτειας. Τι μηνύματα θέλετε να περάσετε στους μικρούς αναγνώστες σας;

Δεν πιστεύω ότι γράφοντας ένα παιδικό μυθιστόρημα προσπαθούμε να περνάμε μηνύματα στα παιδιά. Επιχειρούμε να τους δείξουμε έναν κόσμο στον οποίο διαπλέκεται η αλήθεια με το παραμύθι, να «ταξιδέψουμε» τον νου τους αφυπνίζοντάς τα, ώστε να ενδυναμωθούν για να αντιμετωπίσουν την πραγματικότητα με μια ανθεκτική πανοπλία. Άλλωστε ασχολούμενος τα τελευταία χρόνια με τη δημιουργική γραφή, έχω στην πράξη καταλάβει και αποδεχτεί πως κάθε αναγνώστης δύναται να συλλαμβάνει και διαφορετικό μήνυμα ανατρέποντας, ξεπερνώντας ή συνεχίζοντας ακόμα και το «μήνυμα» του συγγραφέα. Μάλιστα όταν μιλάμε για παιδιά που εκφράζονται, σκέφτονται και λειτουργούν αφοπλιστικά ευθύβολα, τα μηνύματά μας αναιρούνται συχνά ή μετατοπίζονται. Μέσα από τα βιβλία μου ευελπιστώ να αποκτήσουν τα παιδιά μέσω της ενσυναίσθησης, ευαισθησία και δύναμη να αγωνίζονται, να διεκδικούν και να ονειρεύονται…

Πώς πήρατε την απόφαση να γράψετε ένα παιδικό βιβλίο για τον «Τιτανικό της αρχαιότητας», όπως χαρακτηρίστηκε το ναυάγιο των Αντικυθήρων;

Μετά την κυκλοφορία του προηγούμενου βιβλίου μου, «Το δέκατο έβδομο κιβώτιο» στην ίδια σειρά των Εκδόσεων Πατάκη, με θέμα την αναζήτηση μέρους του θησαυρού του Παρθενώνα που έκλεψε ο Έλγιν, οι μικροί μου (και οι μεγάλοι) αναγνώστες ζητούσαν άλλη μια περιπέτεια με πρωταγωνιστές τον Χριστόφορο, τη Φανούλα, την Αφροδίτη, τον Προκόπη, τον Αριστείδη, τον Μάξιμο και την Ελπίδα, αλλά και με τον κύριο Δημήτρη τον «επιστήμονα». Έτσι σεβόμενος την «απαίτηση» αυτή σκέφτηκα να επιχειρήσω άλλη μια κατάδυση στον βυθό μεταφερόμενος από τα Κύθηρα στα Αντικύθηρα, από το Τσιρίγο στο Τσιριγότο, κατεβαίνοντας, όμως, τώρα από 22 μέτρα στα 60 μέτρα κάτω από τη θάλασσα και χρονικά από 200 χρόνια στα 2000 χρόνια πίσω, ερευνώντας ένα ναυάγιο που μας έδωσε εκπληκτικά αρχαιολογικά ευρήματα και βέβαια «τον υπολογιστή της αρχαιότητας» κι ένα τέθριππο με …τρία άλογα. Ήταν για μένα μια μεγάλη πρόκληση.

Στο βιβλίο σας ευαισθητοποιείτε τα παιδιά γύρω από θέματα πολιτιστικής και παγκόσμιας κληρονομιάς. Πόσο σημαντικό θεωρείτε τα παιδιά να έρχονται από νωρίς σε επαφή με τέτοιου είδους νοήματα; Τα παιδιά στις βιβλιοπαρουσιάσεις που έχετε διεξάγει τι σας έχουν πει αναφορικά με αυτό το ζήτημα;

Σημαντικότατο… αναγκαίο, θα ‘λεγα…κι η λογοτεχνία, η γραφή και η ανάγνωση μπορούν να συμβάλλουν σημαντικά σ’ αυτό. Τα παιδιά μας διαθέτουν αντιληπτική ικανότητα που μερικές φορές εμείς οι «μεγάλοι» αδυνατούμε να κατανοήσουμε και να σεβαστούμε. Και πέρα από αυτό με την ειλικρίνεια, την ευθύτητα, την ανυποκρισία που τα διακρίνει τολμούν να εκφράσουν όσα για πολλούς και διαφορετικούς λόγους οι ενήλικες αποφεύγουν να πουν τηρώντας σιγή ιχθύος. Τα παιδιά φωνάζουν «κλέφτη» τον Έλγιν, ζητούν την επιστροφή των «Παρθενώνειων γλυπτών» κατανοώντας απόλυτα πως ούτε «Ελγίνεια» είναι ούτε «μάρμαρα και πέτρες», συναισθάνονται την ανάγκη του καλού γέροντα της θάλασσας Νηρέα να έχει κοντά του ανθρώπους που θα τον αγαπούν και θα τον βοηθούν ως τα βαθιά γηρατειά του, καθώς και την προτεραιότητα της ζωής έναντι μιας «μαρμαρωμένης ζωής». Τα παιδιά αυτά θα μάθουν για να μπορούν στη συνέχεια ως καλοί και συνειδητοποιημένοι ενήλικες να διεκδικούν, να απαιτούν και να μην επαιτούν τα ψίχουλα του κόσμου. Αυτά «εισπράττω» στα βιβλιοφιλικά ανταμώματά μας και για αυτό χαμογελώ και ελπίζω…

Γιατί επιλέξατε να ασχοληθείτε με το παιδικό βιβλίο; Τι είναι αυτό που ωθεί έναν συγγραφέα να στραφεί σε αυτό τον τομέα; Αγάπη για το παιδί; Υψηλό αίσθημα ευθύνης ή τι άλλο;

Όπως σας είπα, στα παιδιά κανείς βρίσκει τους αναγνώστες που έχει ανάγκη ένας συγγραφέας για να εξελιχθεί κι ο ίδιος ως συγγραφέας και -γιατί όχι;- και ως άνθρωπος. Όταν μάλιστα αγαπάς κι εσύ το παιδί, το νοιάζεσαι, αγωνιάς για την τύχη του, το μέλλον του, την εξέλιξή του, το «αύριο», με υπευθυνότητα και σεβασμό προς τη νέα γενιά, η στροφή στην παιδική λογοτεχνία είναι ένας ισκιερός μονόδρομος με πολλές μυρωδιές και μελωδικά ακούσματα, που σε ευχαριστεί ακόμα κι αν συναντάς στην πορεία προσκόμματα, αγκαθάκια και λιμνάζοντα νερά. Το παιδί θα μας αποδεχτεί ή θα μας απορρίψει, θα μας αγκαλιάσει ή θα μας αποφύγει κατεβάζοντάς μας συχνά από τα υψηλά βάθρα της ματαιοδοξίας μας αλλά είμαι σίγουρος, ότι αν προσέξουμε και σεβαστούμε τις ανάγκες και τα «θέλω» του, είναι έτοιμο να ανοίξει την αγκαλιά του και να μας μετεωρίσει λίγο πιο πάνω από την πεζή καθημερινότητά μας.

Ποια νομίζετε πως είναι η συμμετοχή του γονιού και ποια του παιδιού στην επιλογή ενός βιβλίου;

Ο γονιός έχει την απόλυτη και την πρωταρχική ευθύνη του μεγαλώματος ενός παιδιού, και στη συνέχεια ή και παράλληλα, αν θέλετε, της αισθητικής και της πνευματικής καλλιέργειάς του. Με τη στάση του, τις επιλογές του, τα λόγια του και τις πράξεις του είναι εκείνος που θα βοηθήσει στην ομαλή και ισόρροπη ανάπτυξη του παιδιού του ή θα γκρεμίσει κάθε προσπάθεια ακόμα και άλλων (παιδαγωγών, πνευματικών ανθρώπων κ. ά) καταδικάζοντάς το σε μια ρηχότητα σκέψης στρέφοντάς το σε μια άγονη ζωή χωρίς πρότυπα, αξίες και ιδανικά. Πιστεύω στους γονείς, πιστεύω σ’ αυτούς τους γονείς που παίρνοντας από το χέρι το παιδί τους το οδηγούν προς τα πάνω και πάντα εμπρός.

Ας γνωρίσουμε το βιβλίο «Το τέταρτο αλογάκι»

Ένα αλογάκι, το τέταρτο αλογάκι που απόµεινε στον βυθό των Αντικυθήρων από ένα τέθριππο της αρχαιότητας, θέλει να βρει η παρέα των παιδιών που το προηγούµενο καλοκαίρι αναζητούσαν µεταξύ ονείρου και πραγµατικότητας το δέκατο έβδοµο κιβώτιο από το ναυάγιο του Έλγιν. Έτσι ξεκινάει ένα παιχνίδι σκέψης και γνώσης για ένα δεύτερο ναυάγιο, αυτό που έχει χαρακτηριστεί «Τιτανικός της Αρχαιότητας». Βοηθοί και «συνεργάτες» τους ο κύριος Δηµήτρης ο επιστήµονας και µια γυναίκα αρχαιολόγος, η κυρία Αγγελική. Γιατί άραγε το τέταρτο αλογάκι δεν ανέβηκε ακόµα στην επιφάνεια για να πάρει τη θέση του στο Αρχαιολογικό Μουσείο Αθηνών, δίπλα στον Έφηβο, τον «φιλόσοφο» και τον Μηχανισµό των Αντικυθήρων; Η αποκάλυψη της αλήθειας µοιάζει µε παραµύθι για µικρούς και µεγάλους κι αποτελεί ένα διαδραστικό παιχνίδι, καθώς οι αναγνώστες µπορούν να δώσουν τη δική τους εκδοχή, το δικό τους τέλος στην ιστορία.

Το βιβλίο απευθύνεται σε παιδιά ηλικίας από 9 ετών.


Επικοινωνήστε μαζί μας:
Μύλων 75 104 41 Αθήνα
210 5121893

τηλεφωνήστε μας για οποιαδήποτε ερώτηση ή απορία

news@infokids.gr

για νέα, πληροφορίες, εκδηλώσεις ή Δελτία τύπου

info@infokids.gr

για ερωτήσεις και πληροφορίες σχετικά με το site μας

Design by | WebOlution & Powered by | Access Point
Το περιεχόμενο της ιστοθέσης είναι μόνο για ενημερωτικό σκοπό και δεν θα πρέπει να αντικαθιστά οποιαδήποτε ιατρική συμβουλή, διάγνωση ή και θεραπεία που χορηγείται από τον γιατρό σας ή από τον εξειδικευμένο επιστήμονα υγείας. Απαγορεύεται η αναπαραγωγή, μεταβίβαση, διανομή ή αποθήκευση μέρους ή του συνόλου του περιεχομένου σε οποιαδήποτε μορφή, χωρίς την προηγούμενη γραπτή συγκατάθεση του νομικού τμηματος του Infokids.