Η ιστορία του παιχνιδιού: Τα θρυλικά παιχνίδια που μεγάλωσαν εμάς και τα παιδιά μας

Η ιστορία του παιχνιδιού είναι τόσο μακρά όσο και αυτή της ανθρωπότητας. Αρχαιολογικές ανασκαφές έχουν αποδείξει, ότι δεν υπήρξε ιστορική στιγμή κατά την οποία τα παιδιά δεν έπαιζαν με παιχνίδια, είτε αυτά ήταν φτιαγμένα από πέτρες και πηλό, είτε αργότερα από ύφασμα και μαλλί. Παρακολουθώντας την, όμως, κανείς στενά διαπιστώνει, ότι το είδος των παιχνιδιών που ανέκαθεν κέντριζε το ενδιαφέρον των παιδιών δεν απέχει πολύ από τη μία δεκαετία στην άλλη: κούκλες που μοιάζουν με μωρά, ζωάκια, μπάλες, παιχνίδια που κινούνται, που στριφογυρίζουν, που στοιβάζονται, που ισορροπούν ανέκαθεν γοήτευαν τα παιδιά.

Η σύγχρονη ιστορία του παιχνιδιού, η οποία έχει και το μεγαλύτερο ενδιαφέρον καθώς ενθύμια αυτής μπορεί να βρίσκουμε ακόμα κρυμμένα στα πατάρια των παππούδων μας, συμπίπτει χρονικά με την ίδρυση της Fisher-Price, τον Ιούνιο του 1930 στις Η.Π.Α. Η κορυφαία εταιρεία των πλέον ποιοτικών και διαχρονικών παιχνιδιών, η οποία έκανε την εμφάνισή της στην ελληνική αγορά πριν από περίπου 30 χρόνια, αφηγείται το παρελθόν, ζωντανεύει το παρόν και περιγράφει το μέλλον μέσα από τα πιο φωτεινά χρώματα.

Οι ιδρυτές της Fisher Price: Ηerman Fisher, Ιrving Price και Helen Schelle

Όλα ξεκίνησαν το 1930, όταν ο Herman Fisher ένωσε τις δυνάμεις του με τον Irving Price και την Helen Schelle και όλοι μαζί αποφάσισαν πως ο κόσμος χρειάζεται καλύτερα παιχνίδια που θα «αναπτύσσουν τη φαντασία, θα κάνουν κάτι καινούριο, θα προκαλούν έκπληξη και θα είναι διασκεδαστικά».

1934 – «Προσχολικά Παιχνίδια»

Αρχές του 1931 η ομάδα παρουσιάζει τα πρώτα της παιχνίδια: Μια σειρά από χαριτωμένα παπάκια που αντανακλούν τη σχεδιαστική ματιά της συζύγου του Herman Fisher, Margaret Evans Price, η οποία ήταν γνωστή εικονογράφος παιδικών βιβλίων. Λίγο καιρό μετά ο «Dr. Doodle» και η «Granny Doodle», όπως ονομάζονται τα παπάκια, φτάνουν στο μεγαλύτερο εμπορικό κατάστημα της Ν. Υόρκης και η τεράστια αποδοχή τους οδηγεί στη δημιουργία του πρώτου εργοστασίου της εταιρείας. Το 1933 τα παιχνίδια ταξιδεύουν και στα Harrod’s του Λονδίνου και έτσι ξεκινά το ταξίδι των παιχνιδιών ανά τον κόσμο. Χρονιά σταθμός, ωστόσο, είναι το 1934, οπότε η δασκάλα μητέρα του Herman Fisher προτείνει να ονομαστούν τα ξύλινα παιχνίδια ανάπτυξης «Προσχολικά Παιχνίδια», ώστε να απευθύνονται στις πιο ευαίσθητες παιδικές ηλικίες.

1935 – Παιχνίδια με πρωταγωνιστή τον Mickey Mouse

Τη χρονιά εκείνη, η Fisher-Price γίνεται η πρώτη που δημιούργησε παιχνίδια με άδεια χρήσης, ξεκινώντας με τον Mickey Mouse της Disney. Μια πανέξυπνη κίνηση, η οποία έκανε τα παιχνίδια ακόμα πιο δημοφιλή χάρη στον απόλυτο παιδικό ήρωα. Σταδιακά ακολούθησαν κι άλλοι γνωστοί πρωταγωνιστές, όπως ο Ντόλαντ Ντακ (που έκανε, μάλιστα, καλύτερες πωλήσεις από αυτές του Μίκυ) και ο θρυλικός Ποπάϋ.

1950 – Μια …μέλισσα φέρνει τη νέα εποχή στο παιχνίδι!

Έχουν περάσει πλέον 20 ολόκληρα χρόνια. Κατά την διάρκεια αυτών μεσολαβεί ο Β’ Παγκόσμιος Πόλεμος, οπότε τα εργοστάσια της Fisher-Price αναλαμβάνουν να κατασκευάσουν μέρη αεροσκαφών της Corsair, καθώς και προστατευτικά μπαλόνια πλοίων και κιβώτια ιατροφαρμακευτικού εξοπλισμού που θα ενισχύσουν τα αμερικανικά στρατεύματα. Το 1950 η εταιρεία επιστρέφει δυναμικά: Εισάγει το πλαστικό στη βιομηχανία του παιχνιδιού και συστήνει την «Queen Buzzy Bee», την ξύλινη μελισσούλα με τα δημοφιλή πλαστικά φτερά που κουνιούνται. Μια νέα εποχή στο παιχνίδι ξεκινά…

1960 – Η Πυραμίδα: Το απόλυτο κλασικό παιχνίδι

Η Πυραμίδα της Fisher-Price με τους πολύχρωμους δακτυλίους αποτελεί το πλέον κλασικό παιχνίδι και αυτό που κάθε παιδίατρος συνιστά πρώτο όταν το μωρό αρχίσει να πρωτοπιάνει αντικείμενα (από 6 μηνών περίπου). Πρωτοπαρουσιάστηκε το 1960 και από τότε έχουν πουληθεί 52 εκατομμύρια Πυραμίδες σε όλο τον κόσμο!

Αξίζει να αναφερθεί ότι έναν χρόνο μετά η Fisher-Price προχωρά σε κάτι ακόμα πιο πρωτοποριακό: Τη δημιουργία του Κέντρου Ερευνών (κεντρική φωτό). Ο λόγος για ένα δωμάτιο, ειδικά σχεδιασμένο για δοκιμές παιχνιδιών, το πρώτο στο είδος του παγκοσμίως.

1963 – Το απίθανο Συρόμενο Τηλέφωνο

Το πιθανότερο είναι ότι και εσείς μεγαλώσατε με ένα τέτοιο: Το «Συρόμενο Τηλέφωνο» δεν αποτελεί μόνο το απόλυτο ερέθισμα για φανταστικό παιχνίδι, αλλά και σύρεται, κουδουνίζει και κουνάει τα μάτια του. Δεν είναι τυχαίο, ότι πρωταγωνίστησε και σε όλα τα Toy Story, τις ταινίες-ωδή στα αγαπημένα μας παιχνίδια.

1968-1969 – Η διαχρονική «Φάρμα» που μας κάνει να νιώθουμε πάντα παιδιά

Μια ακόμα δεκαετία με αλματώδεις εξελίξεις ξεκινά: Το 1968 παρουσιάζεται η πρώτη «Φάρμα» της Fisher-Price, ένα κλασικό αμερικάνικό παιχνίδι, το οποίο όμως γίνεται εξίσου αγαπητό σε όλο τον πλανήτη –και παραμένει μέχρι σήμερα. Δεν είναι τυχαίο, άλλωστε, ότι η «Φάρμα» πρωταγωνιστεί στην τελευταία διαφημιστική καμπάνια της εταιρίας με σύνθημα «Ας Γίνουμε Πάλι Παιδιά» που προσκαλεί τους ενήλικες να επιστρέψουν στον κόσμο της δικής τους παιδικής ηλικίας.

Έναν χρόνο μετά η Fisher Price αλλάζει διοίκηση: Ο Herman Fisher παραδίδει τα ηνία στην παγκόσμια μάρκα Quaker Oats και η εταιρεία γίνεται παγκόσμια ηγέτιδα στον χώρο του παιχνιδιού και την παραγωγή πλαστικού.

1979 – Ηλεκτρονικά παιχνίδια που εντυπωσιάζουν

Τα ηλεκτρονικά μπαίνουν πλέον στη ζωή μας και η Fisher-Price δεν θα μπορούσε να μείνει πίσω: Παρουσιάζει, λοιπόν, τα πρώτα ηλεκτρονικά αποκλειστικά για παιδιά. Ο λόγος για το φοβερό «Fisher-Price Phonograph», ένα αληθινό πικάπ με σταθερό βραχίονα που λειτουργεί υπό πίεση (για να ελαχιστοποιούνται οι γρατζουνιές στον δίσκο), με βελόνα από διαμάντι και προστατευτικό καπάκι. Πολλά από τα παιδιά που έπαιξαν κάποτε με αυτό εξελίχθηκαν αργότερα σε επιτυχημένους DJ! Το είχατε στη συλλογή σας;

1990-1999 – Η Fisher-Price ενώνει δυνάμεις με τη Mattel

Η λαμπερή δεκαετία του ’90 ξεκινά! Το 1993 η Fisher-Price ενώνει δυνάμεις με τη Mattel, τη δημιουργό εξίσου διαχρονικών παιχνιδιών, όπως η Barbie και τα Hot Wheels. Το 1997 εμφανίζονται οι εντυπωσιακές φιγούρες δράσης για αγόρια «Rescue Heroes» -οι πρώτες μη-βίαιες που κερδίζουν την καρδιά των παιδιών (φωτο), ενώ το 1999 έρχονται τα υπέροχα κουκλόσπιτα για τα κορίτσια, τα οποία μάλιστα κλείνουν σαν βαλιτσάκια και μεταφέρονται παντού!

2004 – Χοροπηδηχτό παιχνίδι με το μοναδικό Jamperoo

Το «Jumperoo» κάνει θραύση στην αγορά, αφού αποτελεί μακράν το πιο διασκεδαστικό παιχνίδι για μωρά που βιώνουν τη χαρά του να χοροπηδάς με ασφάλεια. Ο αξιοζήλευτος αυτός βρεφικός εξοπλισμός αγκαλιάστηκε από εκατοντάδες γονείς σε όλο τον κόσμο και αποτελεί ένα από τα πιο δημοφιλή προϊόντα της Fisher-Price, καθώς επιτρέπει στα μωρά να μπορούν να σηκωθούν για πρώτη φορά και να δουν τον κόσμο γύρω τους!

2004-2019 – Από τη λατρεμένη σειρά «»Παίζω & Μαθαίνω» στα … υπέροχα Linkimals, το παιχνίδι πάει σε άλλο επίπεδο!

Τα εκπαιδευτικά παιχνίδια της Fisher-Price «Παίζω & Μαθαίνω» κερδίζουν τις εντυπώσεις, αφού μιλούν(!) και προσφέρουν στα μωρά τις πρώτες τους γνώσεις με τον πιο διασκεδαστικό τρόπο. Το «Εκπαιδευτικό Σκυλάκι» μπορεί να πρωτοκυκλοφόρησε το 2004, όμως παραμένει σούπερ δημοφιλές μέχρι σήμερα στις 130 χώρες που έχει κυκλοφορήσει, μιλώντας κάθε φορά στη γλώσσα των παιδιών.

Σταδιακά στην πλούσια συλλογή της Fisher-Price μπαίνουν νέοι φίλοι, όπως ο Τόμας το Τρενάκι (2011), τα Little People (2013) που πολλαπλασιάζονται και αποκτούν ακόμα πιο λεπτομερή χαρακτηριστικά, αλλά και ο BeatBo (2015), ο φουτουριστικός φίλος για προσχολικές ηλικίες που όχι μόνο ηχογραφεί το αγαπημένο τραγούδι μαμάς και μωρού, αλλά και το διασκευάζει, ενώ μαθαίνει στα παιδιά χρώματα, γράμματα, αλλά και αρίθμηση!

Αυτά, όμως, που κλέβουν τον τελευταίο χρόνο την καρδιά όλων των παιδιών δεν είναι άλλα από τα «Linkimals», τα αγαπημένα ζωάκια-φιλαράκια που τους αρέσει να παίζουν και να τραγουδάνε μαζί. Τα παιχνίδια αυτά συγχρονίζονται μεταξύ τους «μιλώντας το ένα στο άλλο» και τραγουδώντας όλα μαζί όταν βρίσκονται σε κοντινή απόσταση, δημιουργούν μία συναρπαστική μπάντα για το μωρό!

2020 – Παιχνίδι με κοινωνική συνείδηση χάρη στη σειρά «Thank Υοu heroes»

Η πανδημία αλλάζει τα δεδομένα και στο παιχνίδι. Μέσα σε λίγες μόνο εβδομάδες, τα παιδιά μας συνειδητοποιούν, ότι οι πραγματικοί ήρωες δεν φορούν κάπες και δεν κρατούν σπαθιά… Η Fisher-Price, λοιπόν, αφού επιστράτευσε τη σχεδιαστική της ομάδα για να φτιάξει μάσκες, ώστε να συμβάλλει στη μεγάλη ζήτηση, κυκλοφόρησε πρόσφατα μία ειδική σειρά από συλλεκτικούς ήρωες δράσης και Μικρά Ανθρωπάκια Πρωταθλητών της Κοινωνίας με την ονομασία #ThankYouHeroes. Το σύνολο των εσόδων, μάλιστα, από τα παιχνίδια αυτά διατίθεται για την πρωτοβουλία #FirstRespondersFirst, η οποία στηρίζει τους υγειονομικούς άμεσης επέμβασης που είναι στην πρώτη γραμμή.

90 χρόνια Fisher-Price – 90 χρόνια μένουμε παιδιά!