«Ήπιες νερό σήμερα;»: Η παιδίατρος Χαρά Μπακογεώργου μιλά στο Infokids.gr για τη σωστή ενυδάτωση των παιδιών

Ένα καλά ενυδατωμένο παιδί είναι ένα υγιές παιδί, αφού η αφυδάτωση κουράζει τα παιδιά, τους δημιουργεί πονοκεφάλους, κακή διάθεση και λήθαργο με αποτέλεσμα να μην καίνε την απαιτούμενη ενέργεια που χρειάζεται για μια δραστήρια και πιο υγιεινή ζωή.  Ο κίνδυνος αφυδάτωσης είναι ιδιαίτερα αυξημένος κατά την παιδική ηλικία αφού τα παιδιά είναι πιο ευαίσθητα στις υψηλές θερμοκρασίες και πιο επιρρεπή στην αφυδάτωση κατά τη διάρκεια σωματικής δραστηριότητας. Είναι ιδιαιτέρως σημαντικό να αναγνωρίζονται τα πρώτα σημάδια αφυδάτωσης (κούραση, πονοκέφαλος, ξηροστομία, μυϊκή αδυναμία και ζαλάδα) και να αντιμετωπίζονται έγκαιρα, τόσο στο σχολείο από τους εκπαιδευτικούς όσο και στο σπίτι από τους γονείς.

Η παιδίατρος κα Χαρά Μπακογεώργου μιλά στο Infokids.gr για το πόσο απαραίτητο και πολύτιμο είναι το νερό για τον οργανισμό των παιδιών, προτείνει τρόπους για να πείσουμε τα παιδιά να το καταναλώνουν συχνότερα και τέλος απαντά στα συνηθέστερα ερωτήματα που απασχολούν τους γονείς και σχετίζονται με το νερό.

Πόσο νερό χρειάζεται να λαμβάνει ένα παιδί ημερησίως;

Εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού και από την ποσότητα του νερού που προσλαμβάνει από άλλες τροφές πλούσιες σε νερό, όπως το γάλα ή τα φρούτα. Γενικά, για να καλύπτονται οι ανάγκες σε νερό τους καλοκαιρινούς μήνες τα παιδιά και οι έφηβοι πρέπει να πίνουν από πέντε έως οκτώ φλιτζάνια νερό την ημέρα ανάλογα με την ηλικία. Επίσης, πρέπει να δίνεται  προσοχή στην κατανάλωση νερού μετά από οποιαδήποτε σωματική δραστηριότητα. Ιδιαίτερα μετά το κολύμπι και την έκθεση στον ήλιο τα παιδιά πρέπει να πίνουν άφθονο νερό. Σημειώνεται ότι δεν πρέπει να προσφέρουμε νερό σε νεογνά, καθώς και σε βρέφη που δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα στέρεες τροφές.

Ποιο είδος νερού πρέπει να προτιμούν οι γονείς για τα παιδιά (βρύσης, φιλτραρισμένο, εμφιαλωμένο, μεταλλικό);

Σε πόλεις όπως η Αθήνα όπου το δίκτυο ύδρευσης είναι ασφαλές προτιμάται το νερό βρύσης. Ιδανικά το φιλτραρισμένο νερό βρύσης είναι η καλύτερη και πιο υγιεινή επιλογή. Σε περιοχές όπου δε γνωρίζουμε την ποιότητα του νερού βρύσης προτιμάμε εμφιαλωμένο μεταλλικό νερό και όχι εμφιαλωμένο επιτραπέζιο νερό. Το επιτραπέζιο νερό έχει αμφίβολη προέλευση (μπορεί να περιέχει για παράδειγμα αφαλατωμένο θαλασσινό νερό), ενώ το φυσικό μεταλλικό νερό προέρχεται από πηγές όπου με φυσικό τρόπο αποβάλλονται οι βλαβερές ουσίες.

Ποια είναι τα σημάδια που προδίδουν αφυδάτωση του παιδιού;

Σημάδια αφυδάτωσης αποτελούν η αδυναμία, η κεφαλαλγία, η ξηρότητα των βλεννογόνων όπως η γλώσσα, η μειωμένη σπαργή του δέρματος και η ταχυκαρδία. Τέτοια σημάδια απαντώνται στα παιδιά όταν δεν ενυδατώνονται επαρκώς και ταυτόχρονα έχουν αυξημένες απώλειες υγρών (εμετοί, διάρροιες) ή  παρατεταμένη έκθεση στον ήλιο (ηλίαση). Η πρόληψη της αφυδάτωσης κατά τους καλοκαιρινούς μήνες είναι σημαντική και συνιστάται στην επαρκή κατανάλωση υγρών, στη λήψη μέτρων ηλιοπροστασίας (π.χ. καπέλο) και στην αποφυγή έκθεσης των παιδιών στον ήλιο κατά τις μεσημεριανές ώρες. Σε περίπτωση γαστρεντερίτιδας πρέπει να λαμβάνονται οδηγίες από το θεράποντα ιατρό.

Πολλά παιδάκια δεν πίνουν νερό και οι γονείς τα κυνηγάνε για πιουν μια γουλιά. Ποιους τρόπους προτείνετε στους γονείς ώστε να κάνουν τα παιδιά τους να πίνουν με ευχαρίστηση και πιο εύκολα την απαραίτητη για τον οργανισμό τους ποσότητα νερού;

Το κυνηγητό με το νερό δεν αποδίδει. Προσφέρουμε νερό στα παιδιά με κάθε ευκαιρία με το φαγητό και μετά το παιχνίδι ή το κολύμπι. Χρωματιστά κύπελλα με τους αγαπημένους ήρωες και ποτηράκια με όμορφα καλαμάκια μπορεί να βοηθήσουν. Ένα παγάκι μέσα σε ένα ποτήρι νερό με ένα χρωματιστό καλαμάκι μπορεί να παρακινήσει το παιδί και να πιεί νερό χωρίς πίεση. Εναλλακτικά μπορούμε να βάλουμε κομμάτια φρούτων με νερό σε παγοθήκες και να δημιουργήσουμε ιδιαίτερα πολύχρωμα παγάκια.  Δεν ξεχνάμε να δίνουμε το καλό παράδειγμα πίνοντας νερό συχνά.

Ποια είναι τα οφέλη που αποκομίζει το παιδί από την κατανάλωση νερού;

Το νερό είναι απαραίτητο συστατικό του σώματος. Οι άνθρωποι μπορούν να επιβιώσουν έξι εβδομάδες χωρίς τροφή, αλλά δεν μπορούσαν να ζήσουν περισσότερο από μια εβδομάδα χωρίς νερό. Αυτό συμβαίνει επειδή το νερό είναι ο ακρογωνιαίος λίθος για όλες τις λειτουργίες του σώματος. Το νερό δεν έχει χαρακτηριστεί άδικα «πηγή ζωής». Είναι η πιο άφθονη ουσία στο σώμα καταλαμβάνοντας κατά μέσο όρο το 60% του σωματικού βάρους. Συμβάλλει στη διατήρηση της θερμοκρασίας του σώματος σταθερή και βοηθά στη διατήρηση του όγκου του αίματος. Μεταφέρει θρεπτικά συστατικά σε όλα τα κύτταρα ως κύριο συστατικό του αίματος και ταυτόχρονα αποβάλλει τα άχρηστα μέσω της διούρησης. Είναι σαφές ότι τα οφέλη της κατανάλωσης νερού είναι πολλαπλά, καθώς επιτυγχάνεται η σωστή ενυδάτωση του παιδιού χωρίς περιττές θερμίδες.

Το παιδί μου διψάει συνέχεια. Μήπως αυτό είναι κάποιο σύμπτωμα διαβήτη;

Ο σακχαρώδης διαβήτης μπορεί να εκδηλωθεί με πολυδιψία, πολυουρία, πολυφαγία και απώλεια βάρους. Αν η αυξημένη δίψα συνδυάζεται με ασυνήθιστα αυξημένη διούρηση συμβουλευτείτε αμέσως τον παιδίατρο.

Ποιοι είναι οι βασικοί κανόνες υγιεινής που πρέπει να τηρούν γονείς και παιδιά ώστε να εξασφαλίζεται η σωστή κατανάλωση νερού;

Δεν αγοράζουμε εμφιαλωμένο νερό που είναι εκτεθειμένο στον ήλιο. Φυλάμε πάντα σε σκιερό μέρος το νερό. Αποφεύγουμε να χρησιμοποιούμε ξανά πλαστικά μπουκάλια από εμφιαλωμένο νερό που καταναλώθηκε γεμίζοντας τα με νερό βρύσης. Δεν πίνουμε νερό από δημόσιους καταψύκτες και πηγές που δεν γνωρίζουμε την ποιότητα του νερού. Στις διακοπές πίνουμε εμφιαλωμένο μεταλλικό νερό, εκτός και αν είμαστε απόλυτα σίγουροι για την καλή ποιότητα του δικτύου ύδρευσης και του νερού στην περιοχή που επισκεφτήκαμε. Μαθαίνουμε στα παιδιά να πίνουν νερό μόνο από το μπουκαλάκι ή το ποτήρι τους.

Επιτρέπεται το παγωμένο νερό στα παιδιά ή να προτιμάται η λύση του μισό μισό για να μην κρυώσει το παιδί;

Το χειμώνα προσφέρουμε στα παιδιά νερό σε θερμοκρασία δωματίου. Κατά τους καλοκαιρινούς μήνες προτιμάται να προσφέρουμε στα παιδιά δροσερό νερό  προκειμένου  να ανακουφίζονται από την αυξημένη θερμοκρασία. Τα περισσότερα παιδιά προτιμούν να πίνουν νερό μισό-μισό το καλοκαίρι. Μπορούμε να δίνουμε νερό από το ψυγείο αν αρέσει στο παιδί, αλλά όχι να προσθέτουμε παγάκια σε ήδη κρύο νερό γιατί το παγωμένο νερό μπορεί να επάγει ασθματικό παροξυσμό.