Πόσο αποτελεσματικό είναι, τελικά, να δίνουμε χρήματα στα παιδιά ως ανταμοιβή για τους καλύτερους βαθμούς;

Πριν από λίγες ημέρες ανακοινώθηκαν τα αποτελέσματα των πανελλήνιων εξετάσεων, με πολλούς μαθητές να μην τα καταφέρνουν τόσο καλά όσο περίμεναν και άλλους να αριστεύουν.

Η εκπαίδευση είναι μια πύλη για την επιτυχία. Γι’ αυτό και πολλοί γονείς ψάχνουν βοήθεια από συμβούλους για τα παιδιά ακόμα και από το Δημοτικό. Γι’ αυτό και οι μαθητές – ειδικά σε μεγαλύτερες τάξεις- νιώθουν στρες, πίεση και ανταγωνισμό.

Η σημασία των καλών βαθμών δημιουργεί μεγάλο άγχος στα παιδιά και τους γονείς, σε σημείο αρκετές οικογένειες να καταφεύγουν στη “δωροδοκία” για να πείσουν τα παιδιά να προσπαθήσουν περισσότερο για το άριστα.

Και μπορεί το να τάζουμε στα παιδιά μας χρήματα ή μικρά δώρα με αντάλλαγμα τους καλούς βαθμούς να μοιάζει αθώο, αλλά δεν είναι τόσο απλό όσο ακούγεται. Το να “πληρώνεις” το παιδί για να τα καταφέρει στο σχολείο του στερεί πολύ μεγαλύτερο “πλούτο”, λένε οι ειδικοί.

Η αληθινή και με διάρκεια επιτυχία απαιτεί ικανότητες που τα χρήματα δεν μπορούν να αγοράσουν.

Διαβάστε παρακάτω γιατί το να πληρώνεις τα παιδιά σου για να διαβάσουν περισσότερο, δεν αποδίδει όπως ακριβώς θα ήθελαν μερικοί γονείς:

Η δωροδοκία μειώνει το κίνητρο

Πολλοί γονείς θα ισχυριστούν ότι την τελευταία φορά που το παιδί τους ήπιε όλο του το γάλα ήταν επειδή του έταξαν ότι θα μπορέσει να φάει και σοκολάτα. Ή ότι ο αντιδραστικός έφηβος φόρεσε το μπουφάν του, επειδή του υποσχέθηκαν πως θα μπορέσει να πάρει το ηλεκτρονικό παιχνίδι που ήθελε.

Ναι, οι επιβραβεύσεις λειτουργούν σε έναν βαθμό. Λειτουργούν, όμως, μόνο για στόχους βραχυπρόθεσμους. Τα παιδιά, τελικά και έπειτα από πολλές δωροδοκίες, θα θελήσουν να ανεβάσουμε την επιβράβευση από 5 σε 10 ευρώ για κάθε καλό βαθμό.

Επίσης, οι χρηματικές ανταμοιβές δίνουν το μήνυμα στα παιδιά ότι δεν πιστεύουμε στις δυνάμεις τους και ότι δεν χρειάζεται να προσπαθήσουμε περισσότερο, αφού ήδη θα πάρουμε κάποιο βραβείο.

Η ενθάρρυνση από την άλλη εστιάζει λιγότερο στην αριστεία και περισσότερο στην βελτίωση του εαυτού μας, ενώ ωθεί το παιδί στο να προσπαθήσει περισσότερο και να βασιστεί στις δυνάμεις του.

Τα χρήματα ως αντάλλαγμα για τους βαθμούς αποκλίνουν από τις καλές συνήθειες

Όπως ακριβώς οι καλοί βαθμοί, έτσι και το να βοηθήσουμε το παιδί μας να εδραιώσει καλές συνήθειες είναι εξίσου σημαντικό.

Αντί να υπόσχεστε στο παιδί επιπλέον χαρτζιλίκι για ένα επιτυχημένο τετράμηνο, μπορείτε να το βοηθήσετε να προγραμματίσει σωστά το διάβασμά του, οργανώνοντας τον χρόνο και τις εργασίες και τον τρόπο μελέτης του.

Το πρόγραμμα και η ρουτίνα, σύμφωνα με μελέτες, βοηθούν τα παιδιά να παραμένουν πιο συγκεντρωμένα και να ολοκληρώνουν γρηγορότερα και με καλύτερα αποτελέσματα τις υποχρεώσεις τους.

Οι χρηματικές ανταμοιβές ίσως ενισχύουν το ψέμα

Αν δεν δώσουμε στα παιδιά μας να καταλάβουν πως το διάβασμα και η μελέτη έχει οφέλη, πέρα από τις χρηματικές απολαβές και τους καλούς βαθμούς, ίσως προσπαθούν να τα καταφέρουν με δόλια μέσα.

Τα παιδιά -ειδικά στην εφηβεία- θέλουν τα επιπλέον χρήματα για διάφορους λόγους και υπάρχει πιθανότητα να σκεφτούν πολλούς τρόπους για να καταφέρουν να φτάσουν στο αποτέλεσμα που θα τους φέρει τα “κέρδη” που επιθυμούν. Η αντιγραφή σε κάποιο διαγώνισμα ή οι ψεύτικοι βαθμοί είναι δύο μόνο από αυτούς.

Η δωροδοκία ενισχύει την ανάγκη για τελειότητα και τον φόβο της αποτυχίας

Σίγουρα, οι καλοί βαθμοί και οι επιτυχίες κατά τα σχολικά χρόνια είναι σημαντικές. Κανένας γονιός, άλλωστε, δεν θέλει να βλέπει στα γραπτά του παιδιού του διαρκώς διορθώσεις και χαμηλούς βαθμούς.

Το να πληρώνουμε τα παιδιά μας για να τα πάνε καλά στο σχολείο, μπορεί να εξασφαλίζει καλούς βαθμούς, αλλά ενισχύει και τον φόβο της αποτυχίας.

Στις μέρες μας τα παιδιά δεν είναι εξοικειωμένα με το να κάνουν λάθη ή με την ήττα. Το να μάθουν, όμως, ότι στη ζωή δεν υπάρχει μόνο η νίκη και η επιτυχία και πως μέρος της είναι η αποτυχία και η απογοήτευση είναι ένα μάθημα καίριο για την ψυχολογία και την αυτοπεποίθησή τους.

Η παιδική ηλικία είναι η καταλληλότερη για να μάθουν τα παιδιά την αποτυχία, καθώς οι γονείς μπορούν να δημιουργήσουν ένα “δίχτυ” προστασίας που θα κάνει τα πράγματα για το παιδί ευκολότερα και την αποδοχή του λάθους όχι τόσο σκληρή.

Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν ότι αν δεν κάνουν τη δουλειά τους σωστά, θα αποτύχουν. Πρέπει επίσης να μάθουν πως μια αποτυχία δεν φέρνει το τέλος του κόσμου και ο καλύτερος τρόπος για να την αντιμετωπίσουν είναι να προσαρμοστούν στα νέα δεδομένα και να προσπαθήσουν ξανά.

Στόχος μας είναι το ταξίδι και όχι ο προορισμός

Είναι, ίσως, δύσκολο για ένα παιδί στην εφηβεία να κατανοήσει πώς θα απολαύσει το “ταξίδι” του στο σχολείο όταν εκείνο απαιτεί πολλές ώρες μελέτης. Υπάρχει, όμως, τρόπος να τα βοηθήσουμε, δείχνοντάς τους πως το διάβασμα μπορεί να είναι και ενδιαφέρον.

Το να συζητάμε τα ιστορικά θέματα, το πώς κατέληξαν σε ορισμένες θεωρίες τους μεγάλοι μαθηματικοί, να διασκεδάζουμε μαζί τους εφαρμόζοντας στην καθημερινότητα όσα μαθαίνουν στο σχολείο ή κάνοντας μαθηματικές πράξεις μαγειρεύοντας, είναι μερικοί μόνο τρόποι για να τα καταφέρουμε.

Είναι γεγονός πως τα χρήματα μπορούν να αγοράσουν πολλά. Είναι, όμως, η απόλυτη συγκέντρωση σε ένα οικονομικό όφελος το μήνυμα που θέλουμε να περάσουμε στα παιδιά μας;

Όσο οι γονείς παρέχουμε ένα ασφαλές, ενθαρρυντικό περιβάλλον , που αναγνωρίζει τις πραγματικές δυνατότητες των παιδιών μας χωρίς υπερβολικές απαιτήσεις και προσδοκίες, τα αποτελέσματα θα είναι πάντα θετικά και δεν θα χρειάζονται δωροδοκίες και ανταλλάγματα για τις επιτυχίες τους…