Staellinika: Η επιτυχημένη εφαρμογή που μαθαίνει ελληνικά στα παιδιά όλου του κόσμου

Μια νέα ψηφιακή πλατφόρμα εκμάθησης της Ελληνικής Γλώσσας, ένα πολύτιμο εργαλείο εκμάθησης της Ελληνικής γλώσσας, της Ελληνικής μυθολογίας και του πολιτισμού λανσαρίστηκε πριν από μερικές εβδομάδες από τη Γενική Γραμματεία Απόδημου Ελληνισμού και το Κέντρο Ελληνικών Σπουδών του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος στο Πανεπιστήμιο Simon Fraser του Καναδά, με αποκλειστική δωρεά του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος.

Το «staellinika.com» απευθύνεται κυρίως στην Ομογένεια, σε κοινό όλων των ηλικιών, δίνοντας έμφαση όμως στα παιδιά και παρέχεται, βέβαια, με μηδενικό κόστος. Μέσω αυτής, τα αγγλόφωνα σε πρώτη φάση παιδιά μαθαίνουν την ελληνική γλώσσα και τον πολιτισμό μέσα από διασκεδαστικά βίντεο και παιχνίδια, ενώ χρησιμοποιείται κυρίως σε σχολεία, ως ένα επιπλέον βοηθητικό εργαλείο για τους εκπαιδευτικούς.

Το Infokids.gr επικοινώνησε με τον Επιστημονικό Υπεύθυνο του Εργαστηρίου Νέων Τεχνολογιών του ΙΣΝ Κέντρου Ελληνικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο Σάιμον Φρέιζερ κ. Διονύση Αρκαδιανό, προκειμένου να μας μιλήσει για την εξαιρετική αυτή πλατφόρμα και το πώς έγινε δεκτή από τα παιδιά της ομογένειας στην Αμερική.

Διαβάστε ακόμα: Μία τηλεδιάσκεψη staellinika του πρωθυπουργού με παιδιά που μαθαίνουν ελληνικά σε όλον τον κόσμο

Ποια ανάγκη οδήγησε στη δημιουργία της εφαρμογής staellinika?

Η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα σχολεία της ομογένειας παραμένει σχεδόν η ίδια μεθοδολογικά εδώ και αρκετές δεκαετίες. Η πραγματικότητα όμως είναι ότι τα πληθυσμιακά δεδομένα των Ελλήνων της διασποράς (Έλληνες τρίτης και τέταρτης γενιάς, μικτοί γάμοι, πληθυσμιακή αποκέντρωση από παραδοσιακά ελληνικά παροικιακά κέντρα, όπως η Αστόρια) έχουν αλλάξει τις απαιτήσεις, τις ανάγκες και, ακόμα, και τα χαρακτηριστικά της εκπαίδευσης στην ελληνική διασπορά. Είναι, επομένως, απαραίτητο να υπάρξουν νέα εργαλεία, μεθοδολογικά και διδακτικά, ώστε η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας να επικαιροποιηθεί σύμφωνα με τα τωρινά δεδομένα. Μια πτυχή αυτής της προσπάθειας αποτελεί και η διαδικτυακή πλατφόρμα Staellinika.

Πώς ακριβώς τη χρησιμοποιούν τα παιδιά στην Αμερική; Κατά την ώρα του μαθήματος ή και στο σπίτι;

Ο τρόπος χρήσης της πλατφόρμας εξαρτάται από τον τύπο του μαθητή που τη χρησιμοποιεί, και σε δεύτερο χρόνο από τον εκπαιδευτικό. Πιο συγκεκριμένα, αρκετοί χρήστες της πλατφόρμας είναι “αυτόνομοι μαθητές”, οι οποίοι δεν περιλαμβάνονται στο δυναμικό κάποιου ελληνικού σχολείου της διασποράς, επομένως, είτε λόγω προσωπικού κινήτρου, είτε με την παρότρυνση των γονέων τους, χρησιμοποιούν την πλατφόρμα στο σπίτι ως μοναδικό εργαλείο εκμάθησης της ελληνικής γλώσσας. Από την άλλη, οι μαθητές σχολείων που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα ακολουθούν μεθόδους χρήσης ανάλογα με την προσέγγιση που ακολουθούν οι δάσκαλοί τους. Άλλες τάξεις χρησιμοποιούν την πλατφόρμα μέσα στην τάξη, ως επιπλέον εποπτικό μέσο διδασκαλίας, άλλες το χρησιμοποιούν ως μέρος των εργασιών που αναλαμβάνουν για το σπίτι, ενώ υπάρχει και μια πιο σύγχρονη μεθοδολογική προσέγγιση, αυτή της “ανεστραμμένης τάξης”, όπου οι μαθητές χρησιμοποιούν την πλατφόρμα στο σπίτι προκειμένου να προετοιμαστούν για δραστηριότητες που θα ακολουθήσουν στην τάξη.

Τι feedback έχετε πάρει από τα παιδιά; 

Η ανατροφοδότηση που έχουμε πάρει μέχρι στιγμής από μαθητές και εκπαιδευτικούς έχει σίγουρα θετικό πρόσημο. Γενικά, διδακτικές προσεγγίσεις που εμπλέκουν την τεχνολογία έχουν θετική απήχηση στους νεαρούς μαθητές, που θεωρούν την τεχνολογία σημαντικό μέρος της ζωής τους. Επιπλέον, οι εκπαιδευτικοί που χρησιμοποιούν την πλατφόρμα επισημαίνουν τη θετική επιρροή της στην κινητοποίηση του ενδιαφέροντος και τη δημιουργία κινήτρων στους μαθητές για την ενασχόληση με την ελληνική γλώσσα.

Υπάρχει ενδιαφέρον να διατηρήσουν την επαφή με την γλώσσα τους, όσο προχωρούν τα χρόνια και η μία γενιά διαδέχεται την άλλη;

Όπως ανέφερα ήδη, τα πληθυσμιακά δεδομένα της ελληνικής ομογένειας έχουν μεταβληθεί, με μέλη της να έχουν κατά το ήμισυ ή κατά το ένα τέταρτο ελληνική καταγωγή. Είναι λοιπόν σημαντικό αυτοί οι άνθρωποι σε πρώτη φάση να γνωρίσουν τα στοιχεία της ελληνικής κουλτούρας και του πολιτισμού, που αρκετοί τα αγνοούν, προκειμένου να καλλιεργήσουν στη συνέχεια αυτό το αίσθημα του “ανήκειν και μετέχειν” στον ελληνισμό. Η γλώσσα πάντα αποτελούσε μια απτή έκφανση της ελληνικής ταυτότητας, και για αυτό ξεκινάμε με αυτήν, προσεγγίζοντας τη διδασκαλία της με έναν πιο διασκεδαστικό τρόπο μάθησης και παρουσιάζοντας την μέσα στο πολιτισμικό της περικείμενο.

Υπάρχει κάποιο επόμενο πλάνο σας που θα συνδέει τα παιδιά της ομογένειας ακόμα περισσότερο με την πατρίδα τους; Ποιο είναι το δικό σας όραμα;

Το όραμα όλων μας στο Κέντρο Ελληνικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο Simon Fraser στο Βανκούβερ του Καναδά είναι, μέσα από πρωτοβουλίες όπως το Staellinika, να συνδράμουμε στην επανασύνδεση των νεότερων μελών της ομογένειας με την πολιτιστική τους κληρονομιά, στην ενίσχυση της εθνικής και πολιτιστικής τους ταυτότητας, και κατ’ επέκταση στην ενδυνάμωση μιας θετικής εικόνας του εαυτού τους.