Στριμμένο εντεράκι: Όσα πρέπει να ξέρετε για την παιδική δυσκοιλιότητα

Λίγες μέρες πριν παρατήρησα, ότι ο μικρός μου γιος αποφεύγει να πάει στην τουαλέτα και όταν τον ρώτησα γιατί μου απάντησε με τρεμάμενο ύφος: «Πονάω όταν πηγαίνω τουαλέτα, μαμά». Και τότε και εγώ… ανησύχησα.

Νόμιζα, ότι το θέμα «τουαλέτα» το είχαμε λύσει, αλλά όπως φαίνεται τα πράγματα δεν ήταν τόσο εύκολα. Η δυσκοιλιότητα, λοιπόν, μας χτύπησε την πόρτα και άρχισα να αναρωτιέμαι αν συμβαίνει κάτι και με τον μεγάλο, ο οποίος επισκέπτεται την τουαλέτα κάθε δύο μέρες, αλλά δεν έχει παραπονεθεί για κάτι.

Είναι ή όχι δυσκοίλια και τι μπορώ να κάνω για να βοηθήσω τα παιδιά μου να ξεπεράσουν το πρόβλημά τους;

Μιλώντας με την κλινική διατροφολόγο κα. Δέσποινα Μαρσέλου, ξεκαθάρισα, ότι η περίπτωση του μεγάλου δεν τον καθιστά δυσκοίλιο. Ο δεύτερος, όμως, που δεν επισκέπτεται συχνά την τουαλέτα ή την επισκέπτεται μία φορά την ημέρα και δυσκολεύεται να ολοκληρώσει την κένωση, χαρακτηρίζεται ως δυσκοίλιος.

Γιατί, όμως, το παιδί παρουσίασε δυσκοιλιότητα τώρα;

«Το στρες είναι ένας μεγάλος παράγοντας που επηρεάζει τις εντερικές λειτουργίες των παιδιών. Αν το παιδί έχει άγχος, ίσως επειδή ξεκινά κάτι καινούριο ή επειδή βίωσε κάτι δυσάρεστο, τότε είναι πιθανό να παρουσιάσει προβλήματα δυσκοιλιότητας. Τον σημαντικότερο λόγο, βέβαια, σε αυτό το θέμα έχει η διατροφή. Η υπερβολική κατανάλωση φυτικών ινών ή η έλλειψή τους προκαλεί προβλήματα, όπως ακριβώς και η έλλειψη υγρών.

Δεν πρέπει, επίσης, να αφήνουμε το ιστορικό του παιδιού απ’ έξω. Μερικά παιδιά έχουν έλλειψη καλών βακτηρίων στο έντερό τους, γι’ αυτό και παρουσιάζουν προβλήματα δυσκοιλιότητας».

Τι το ανησυχητικό έχει η δυσκοιλιότητα στο παιδί;

«Το πιο συχνό και δυσάρεστο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν τα παιδιά με δυσκοιλιότητα είναι ο έντονος πόνος στην κοιλιακή χώρα και το φούσκωμα. Ένα άλλο σύμπτωμα είναι ο πόνος κατά την αφόδευση, αλλά και το δυσάρεστο αίσθημα που αφήνει αυτός στα παιδιά με αποτέλεσμα να επιδεινώνει την κατάστασή τους, αφού εκείνα δεν επιθυμούν – λόγω φόβου – να επισκεφθούν την τουαλέτα. Ένα ακόμα πρόβλημα είναι εκείνο των κολικών εντέρου, που μπορεί να οδηγήσουν το παιδί μας μέχρι και στο νοσοκομείο από τον πόνο».

Πώς μπορώ να βοηθήσω το παιδί με δυσκοιλιότητα;

«Η αντιμετώπιση της δυσκοιλιότητας εξαρτάται από την ηλικία του παιδιού, τη βαρύτητα και τη χρονιότητα των συμπτωμάτων, αλλά σε γενικές γραμμές αν το παιδί μας υποφέρει από άγχος, τότε πρέπει να προσπαθήσουμε να κάνουμε την τουαλέτα “παιχνίδι”. Ο δικός μας φόβος και η δική μας ανησυχία δεν πρέπει να “περάσουν” στο παιδί, ενώ αν το πρόβλημα είναι ψυχολογικό και συνεχίζεται θα ήταν προτιμότερο να επισκεφθούμε κάποιον ειδικό για να μας βοηθήσει με την ψυχολογία του παιδιού μας και με τη σχέση που έχουμε μαζί του.

Το σημαντικότερο είναι η διατροφή του να εμπλουτιστεί με εύπεπτες φυτικές ίνες και πολλά υγρά. Μερικές τροφές που βοηθούν στην δυσκοιλιότητα είναι το ακτινίδιο, το πορτοκάλι, οι φράουλες, το μανταρίνι και τα βερίκοκα. Τα καρότα, τα κολοκύθια και τα πράσινα φυλλώδη λαχανικά, καθώς επίσης και τα ζυμαρικά που είναι φτιαγμένα από όσπρια, οι φακές και τα δημητριακά ολικής άλεσης.

Αν το παιδί έχει έλλειψη καλών βακτηρίων – ορισμένα παιδιά που γεννήθηκαν με καισαρική ή δεν έχουν θηλάσει αντιμετωπίζουν τέτοια προβλήματα – τότε πρέπει να εμπλουτίσουμε την διατροφή του με προβιοτικά που θα βοηθήσουν στην ανάπτυξη καλών βακτηρίων στο πεπτικό σύστημα. Τέτοιες τροφές μπορεί να είναι τα γιαούρτια που περιέχουν κεφίρ, αλλά όχι το γάλα, το οποίο λόγω λακτόζης υπάρχει πιθανότητα να επιδεινώσει την κατάσταση.

Δεν ξεχνάμε την κατανάλωση νερού από τα παιδιά και την σωστή ενυδάτωσή τους. Η ιδανική πρόσληψη νερού είναι τα 25 με 30ml/κιλό σωματικού βάρους ανά ημέρα, ενώ οι φυσικοί χυμοί – κυρίως του πορτοκαλιού – ενδείκνυνται.

Πώς θα γίνουν οι τροφές ακόμα πιο εύπεπτες από το δυσκοίλιο παιδί;

«Πρέπει να έχουμε στο νου μας πάντα το μέτρο. Ιδανικά μία διατροφή με ισορροπία στις φυτικές ίνες είναι αυτή που χρειάζεται το παιδί. Αν για παράδειγμα, το παιδί υποφέρει από φούσκωμα και αέρια αποφεύγουμε το μήλο και το μέλι ή το χαμομήλι.

Γενικά, προτιμάμε φρέσκα φρούτα τα οποία αφήνουμε να μαλακώσουν λιγάκι στον ατμό, για να γίνουν ακόμα πιο εύπεπτα ή αποξηραμένα, τα οποία έχουμε μουλιάσει για λίγο σε χυμό πορτοκάλι, ο οποίος βοηθά στην καλύτερη απορρόφηση των φυτικών ινών.

Σε κάθε περίπτωση πρέπει να προσέχουμε τις ποσότητες των τροφών που δίνουμε στα παιδιά μας και οποιαδήποτε αλλαγή κι αν πρέπει να κάνουμε να την ξεκινάμε ήπια και σταδιακά με εύπεπτα υλικά στις τροφές του παιδιού».