Υποχρεωτικό το κράνος για όλα τα παιδιά ποδηλάτες – Ανακοινώθηκε το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια

Η σημερινή ημέρα είναι σταθμός για την οδική ασφάλεια στη χώρα μας καθώς ανακοινώνεται το Εθνικό Σχέδιο Δράσης για την Οδική Ασφάλεια 2021-2030 από τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών Κώστα Καραμανλή και τον υφυπουργό Γιάννη Κεφαλογιάννη παρουσία του πρωθυπουργού Κυριάκου Μητσοτάκη, σε εκδήλωση στο Μουσείο Αυτοκινήτου.

Το Στρατηγικό Σχέδιο περιλαμβάνει μέτρα / δράσεις δεσμευτικού χαρακτήρα που πρέπει να αναληφθούν σε εθνικό επίπεδο από όλους τους αρμόδιους φορείς για την επίτευξη του στόχου της μείωσης των νεκρών, αλλά και των σοβαρά τραυματιών κατά 50%.

Ο Πρωθυπουργός έδωσε έμφαση στο πρόγραμμα 450 εκατομμυρίων ευρώ, χρηματοδοτούμενο από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων, για σημειακές παρεμβάσεις σε 7.000 σημεία αυξημένης επικινδυνότητας ανά την επικράτεια». «Πρόκειται για μικρές παρεμβάσεις, οι οποίες ωστόσο μπορούν να κάνουν τη διαφορά ανάμεσα στη ζωή και στον θάνατο» είπε χαρακτηριστικά και συμπλήρωσε πως πολλά ατυχήματα συμβαίνουν εντός των πόλεων ή στο επαρχιακό οδικό δίκτυο.

“Δεν θα πρέπει η ευαισθητοποίησή μας για τα θέματα της οδικής ασφάλειας να περιορίζεται στην εύλογη, αλλά συνήθως βραχυπρόθεσμη αγανάκτηση που προκαλούν τροχαία ατυχήματα όταν αυτά συμβαίνουν και μονοπωλούν τα φώτα της δημοσιότητας, συνήθως για ελάχιστο χρονικό διάστημα”, ξεκαθάρισε στην ομιλία του ο Πρωθυπουργός, προσθέτοντας ότι αποδίδει πολύ μεγάλη σημασία στην διαπαιδαγώγηση της νέας γενιάς των οδηγών.

Υποχρεωτική η χρήση κράνους σε ποδηλάτες έως 12 ετών

Μια από τις νέες παρεμβάσεις που θα αλλάξουν το τομέα των μετακινήσεων και θα συμβάλλουν στην μείωση των ατυχημάτων είναι η , υποχρεωτική χρήση κράνους για χρήστες ποδηλάτου ηλικίας έως 12 ετών.

Τι ισχύει μέχρι σήμερα για τη χρήση κράνους από τους ποδηλάτες

Το κράνος στη χώρα μας δεν είναι υποχρεωτικό από τον ΚΟΚ, ωστόσο μεγάλη μερίδα των πολιτών που κυκλοφορούν στους δρόμους με ποδήλατο φορούν κράνος. Γιατί το κάνουν; Φοβούνται κάποιο ατύχημα και κάποια σύγκρουση με αυτοκίνητο καθώς οι ποδηλατόδρομοι στην Ελλάδα, ειδικά στις μεγαλουπόλεις είναι ελάχιστοι.

Σύμφωνα με αποτελέσματα συστηματικής βιβλιογραφικής ανασκόπησης, τα είδη των συχνότερων τραυματισμών που ελοχεύουν και μπορούν να προληφθούν σε εξαιρετικά μεγάλο ποσοστό με τη χρήση ποδηλατικού κράνους είναι:

 Ελαφροί τραυματισμοί στο κεφάλι κατά 48%
 Σοβαροί τραυματισμοί στο κεφάλι κατά 60%
 Κακώσεις εγκεφάλου κατά 53%
 Τραυματισμοί προσώπου κατά 23%
 Συνολικό ποσοστό θανάτων ή σοβαρά τραυματισμένων ποδηλατών κατά 34%

Αυξάνονται κάθε χρόνο τα ατυχήματα με παιδιά ποδηλάτες

Σημαντικό ποσοστό των τραυματισμών στο κεφάλι θα μπορούσε να είχε αποφευχθεί αν τα παιδιά φορούσαν κράνος. Τα περισσότερα ατυχήματα με ποδήλατα συμβαίνουν στα μεγάλα αστικά κέντρα, γεγονός που αποδίδεται στο ότι τα παιδιά αναγκάζονται να κινούνται με τα ποδήλατά τους σε χώρους εντελώς ακατάλληλους. Αρκετά, όμως, συμβαίνουν και στο οδικό δίκτυο – αυτά είναι τα σοβαρότερα απ’ όλα, απαιτούν μακροχρόνια νοσηλεία και συχνά προκαλούν μόνιμες βλάβες.

Τα παιδιά που κάνουν καθημερινά ποδήλατο είναι αυτά που διατρέχουν τον
υψηλότερο κίνδυνο ατυχήματος. Στην πραγματικότητα, ο κίνδυνος είναι
δεκαπλάσιος σε αυτά απ’ ό,τι μεταξύ των παιδιών που χρησιμοποιούν περιστασιακά
τα ποδήλατά τους. Και στα μεν και στα δε, ωστόσο, το κεφάλι είναι το σημείο
του σώματος που τραυματίζεται συχνότερα, αφού κανένας ανήλικος ποδηλάτης στην χώρα μας δεν φοράει κράνος.