“Η ειδική αγωγή είναι δουλειά με το παιδί με το στόχο να το κάνουμε αυτόνομο και δυνατό”: Το κείμενο δασκάλας που αξίζει να διαβάσει κάθε εκπαιδευτικός

Τις τελευταίες ώρες το γύρο του διαδικτύου κάνει το γράμμα που έγραψε η δασκάλα Ειδικής Αγωγής Μαρία Αγάθου με το οποίο απευθύνεται στους νεοπροσληφθέντες συναδέλφους της και τους εξηγεί την σπουδαιότητα του λειτουργήματος που επιτελούν, πώς πρέπει να αντιμετωπίζουν τους μαθητές αλλά και πώς θα πρέπει να διαχειρίζονται την αναπόφευκτη σχολική καθημερινότητα.

Το ανοιχτό γράμμα της δασκάλας Ειδικής Αγωγής

Αγαπητοί Συνάδελφοι
Εύχομαι μπαίνοντας στα σχολεία να είστε γεμάτοι ενέργεια και όρεξη για δουλειά.

Η ειδική αγωγή δεν είναι δουλειά γραφείου, αλλά δουλειά τάξης και άλλης τάξης και διαδρόμου και αυλής και γραφείου και παντού.

Είναι δουλειά με το παιδί, με το γονέα, με την ομάδα, είναι δουλειά με την κοινότητα.
Είναι συνεργασία με πολλούς ευτυχώς συνήθως εμπνευσμένους ανθρώπους, για να επιτευχθεί ένας κοινός σκοπός:
Η ολόπλευρη ανάπτυξη του παιδιού με δυσκολία, η αύξηση της ευημερίας του, η ενδυνάμωση της οικογένειας και πολλά άλλα.

Σεβασμός στους μαθητές, στην προσωπικότητά τους. Το παιδί έχει μια αναπηρία και έχει και μια ολόκληρη προσωπικότητα. Χρειάζεται αγάπη αλλά και οριοθέτηση.

Μέσα στο σχολείο θα βγάλουμε από το παιδί ό,τι μπορεί να πάρει μαθησιακά αλλά ο δικός μας στόχος είναι να έχουμε ένα παιδί που να νιώθει χαρούμενο και ασφαλές, ένα παιδί πιο αυτόνομο και δυνατό. Από το κάθε παιδί θα βγείτε και εσείς πιο δυνατοί, πιο έμπειροι.

Σεβασμός στους γονείς και προσπάθεια ενδυνάμωσης τους. Μιλήστε στους γονείς με αυθεντικότητα και ειλικρίνεια και θα καταλάβουν την αλήθεια σας.

Ταυτόχρονα ευγενική οριοθέτηση και προσοχή στην διατήρηση της ιδιωτικότητας σας.
Σεβασμός στους άλλους συνάδελφους μας. Δεν υπάρχουν κατώτεροι και ανώτεροι συνάδελφοι. Να γνωρίζετε καλά τα όρια της δουλειάς σας αλλά η μιζέρια και το ‘α σιγά μη λερωθώ’ δεν είναι συναδελφικό. Βοηθάμε ο ένας τον άλλον. Όλα θα τα βρείτε μπροστά σας αργότερα για αυτό καλύτερα, να σπείρετε λουλούδια για να έχετε ένα ‘εργασιακό’ κήπο.
Γνωρίστε και ακολουθήστε το καθηκοντολόγιο σας. Με τα χρόνια μπορείτε ίσως να κάνετε και άλλα πράγματα άλλα ας έχετε αυτό ως μπούσουλα.
Διαβάστε, μελετήστε ρωτήστε. Δείτε ποιος γύρω σας σας εμπνέει και μάθετε από αυτό το άτομο.
Παρατηρήστε τι δεν σας αρέσει γύρω σας και αν δεν μπορείτε να κάνετε κάτι για αυτό, φροντίστε να αλλάξετε αργά και σταθερά το κλίμα με το δικό σας καλό παράδειγμα.
Αν έχετε νέες ιδέες εφαρμόστε τες αλλά σταδιακά και με σεβασμό και όχι ακύρωση στη δουλειά των προηγούμενων.

Ας μην κατακρίνουμε, καθώς η ειδική αγωγή όλο και αλλάζει και πρέπει να βλέπουμε τα πράγματα και τις πρακτικές μέσα στο χρόνο που δημιουργήθηκαν.

Καμιά φορά αν είμαστε νέοι έχουμε πολύ ιδεαλιστικούς στόχους και αν είμαστε παλιοί ίσως αποκτήσαμε μια σχετική ματαιότητα. Χρειάζεται ισορροπία σε αμφότερους.
Μπείτε στα σχολεία ταπεινά αλλά και δυναμικά. Ταπεινά για να μάθετε από άλλους και δυναμικά ώστε να αποπνέετε σιγουριά πως γνωρίζετε τα δικαιώματα, τα ωράρια, την εργασία σας.
Είστε υπεύθυνοι για την εργασία σας. Ο διευθυντής σας είναι διοικητικά υπεύθυνος αλλά εσείς αποφασίζετε πως θα χειριστείτε καταστάσεις σχετικά με την επιστήμη μας.
Ελάτε σε επαφή και γίνετε μέλη των τοπικών Συλλόγων σας. Η ομοσπονδία μας μεγαλώνει αλλά είναι πολλοί στην εκπαίδευση που δεν γνωρίζουν το καθηκοντολόγιο μας.
Αν νιώθετε ότι πρακτικές των άλλων υποβιβάζουν την επιστημονική σας υπόσταση, θεστε το στο σύλλογο προσωπικού και αν δυσκολεύεστε επικοινωνήστε με το τοπικό συνδικαλιστικό σας όργανο.
Συζητάτε με τη δασκάλα του παιδιού, με τις βοηθούς που το γνωρίζουν καλά και τους θεραπευτές του. Ο διευθυντης/ τρια πρέπει να είναι ενήμερος για αυτά που αποφασίζετε. Στα σχολεία λειτουργούμε διεπιστημονικά.
Να είστε συνεπείς στις υποχρεώσεις σας, στα ωράρια, στις εφημερίες. Όλα αυτά δείχνουν επαγγελματισμό και συναδελφικότητα. Μην εκθέτετε τον συνάδελφο με το να μην προσέχετε σε μια εφημερία ή με το να αργείτε και να φορτώνεται άλλος τις
δουλειές σας και μην εκθέτετε τα παιδιά σε κίνδυνο.
Γνωρίζουμε τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις μας αλλά παραμένουμε άνθρωποι συντρέχουμε, βοηθάμε καλύπτουμε όπου χρειάζεται έκτακτη βοήθεια. Λειτουργούμε ως ομάδα.
Η εργασία δεν αφορά μόνο εμάς ως μονάδες. Μη ζητάτε εύκολες λύσεις από πέντε δέκα ανθρώπους που τρέχουν. Διεκδικήστε για τον κλάδο σας. Εμπλακείτε. Μην αφήνετε την μοίρα σας σε χέρια άλλων.

Ψάξτε διαβάστε. Στην Ειδική θα κουραστείτε. Αν Δεν την αγαπάτε δεν θα την αντέξετε.  Αν την αγαπήσετε θα βλέπετε μόνο την αγάπη που λαμβάνετε και θα δουλεύετε με χαρά ώστε να είναι χαρούμενοι οι τρεις πυλώνες : παιδιά γονείς συνάδελφοι.

Μη διστάζετε να ζητήσετε βοήθεια. Όλοι ήμασταν καινούργιοι. Στην ειδική αγωγή, οι γνώσεις είναι σημαντικές. Αλλά ακόμα πιο σημαντικό είναι να αφουγκράζεσαι τις καταστάσεις. Να συντρέχεις. Να βοηθάς. Να δουλεύεις. Να έχεις όρεξη να φτιάχνεις να δημιουργείς, να λύνεις προβλήματα.

Υπάρχουν άπειροι με ένα σωρό πτυχία που δεν ‘το χουν’. Να έχετε ανοιχτό μυαλό, ανοιχτή καρδιά και όρεξη για μάθηση και δουλειά.

Και εμείς θα είμαστε εδώ είτε ως μέλη συλλόγων, ως αιρετοί, ως συνάδελφοι να στηρίζουμε μέχρι να μεγαλώσετε και εσείς και να στηρίξετε άλλους ώστε να ανθίσουν με όλο τους το δυναμικό.

Δείτε το post της δασκάλας

(Μεταφέρω και εδώ κείμενο που ανέβασα σε σελίδα συναδέλφων με σκέψεις για τους νέους στον χώρο)Αγαπητοί Συνάδελφοι…

Gepostet von Μαρία Αγάθου am Sonntag, 27. September 2020