Τηλεκπαίδευση: Πώς να βοηθήσετε το παιδί σας να συγκεντρωθεί – Μετά το μάθημα επιτρέπουμε παιχνίδι στην οθόνη;

Η τηλεκπαίδευση αποτελεί πλέον ρουτίνα για τους μαθητές όλων των βαθμίδων που τη φετινή σχολική χρονιά κλήθηκαν να ανταποκριθούν σε μια πρωτόγνωρη εκπαιδευτική πρόκληση. Η πανδημία έχει αλλάξει την καθημερινότητα και η εκπαίδευση των παιδιών προσωρινά πρέπει να συνεχιστεί εξ αποστάσεως μέχρι να δοθεί από τους ειδικούς το πράσινο φως ώστε να επαναλειτουργήσουν οι σχολικές μονάδες.

Επειδή το σπίτι δεν είναι σχολείο, πολλοί γονείς μας ρωτούν αφενός πώς θα πρέπει να βοηθήσουν το μαθητή ώστε να συγκεντρώνεται στο διαδικτυακό μάθημα και να αποδίδει στο μέγιστο αφετέρου πώς να αποφορτίζεται στο τέλος της μέρας από την προσκόλληση πολλών ωρών μπροστά σε μια οθόνη. Γιατί η τηλεκπαίδευση δεν αφορά μόνο τις σχολικές δραστηριότητες αλλά και τις εξωσχολικές καθώς και την εκμάθηση ξένων γλωσσών.

4 συμβουλές για να είναι συγκεντρωμένα τα παιδιά την ώρα της τηλεκπαίδευσης

Η Ευφροσύνη Μήτσιου, Μental Trainer και Ψυχολόγος, μοιράζεται με τους αναγνώστες του Infokids.gr 4 τρόπους – “Μικρές Φροντίδες” που μπορούν να βοηθήσουν τους μαθητές να είναι πιο συγκεντρωμένοι, πιο ήρεμοι και πιο ευτυχισμένοι ιδίως στις απαιτητικές συνθήκες που ζούνε αυτό διάστημα.

  • 1η Φροντίδα: Αναπνοές και Διατάσεις

Η αναπνοή είναι ένα πολύτιμο εργαλείο ρύθμισης του οργανισμού μας αλλά δεν το προπονούμε ιδιαίτερα γιατί λειτουργεί αντανακλαστικά. Έχει παρατηρηθεί ότι η αναπνοή μας σε απαιτητικές στιγμές είναι πιο βαθιά και μακρόσυρτη βοηθά στην αποφόρτιση, την ηρεμία και την συγκέντρωση.

Μπορούμε να προτείνουμε στα παιδιά στη διάρκεια των μαθημάτων της τηλεκπαίδευσης να προπονούν την Αναπνοή τους [εισπνοή από τη μύτη, φουσκώνοντας την κοιλιά, ανοίγοντας το διάφραγμα και εκπνοή από το στόμα].

Συνδυαστικά είναι πολύτιμες και κάποιες διατάσεις που μπορούν να σας προτείνουν ειδικοί ή οι προπονητές αν κάνει κάποιο άθλημα καθώς βοηθούν το σώμα να αποφορτιστεί από την καθιστική στάση και ενεργοποιούν μυαλό και σώμα για τη συνέχεια του μαθήματος και της ημέρας.

  • 2η Φροντίδα: Ύπνος και Διατροφή

Ο ρόλος του ύπνου και της διατροφής έχει επισημανθεί σε αρκετές έρευνες ωστόσο είναι σημαντικό να βοηθήσουμε το παιδί να καταλάβει ακόμη και με αντίστοιχα βίντεο στο διαδίκτυο ότι ο καλός ύπνος και η ισορροπημένη διατροφή θα το βοηθήσει να είναι πιο ήρεμο, πιο συγκεντρωμένο, με μεγαλύτερη ενέργεια και καλύτερη διάθεση. Ας προτρέψουμε ενδεικτικά το παιδί να φτιάξει ή να κρατά ωραίες ρουτίνες και μετά τη φάση αυτή όπως, να ξυπνά λίγο πιο νωρίς και να τρώει ένα δυναμωτικό πρωινό, φρούτα και λαχανικά, να πίνει αρκετά υγρά και να φροντίζει να ολοκληρώνεται η μέρα του με κάτι χαλαρό όπως ντουζ, μουσική ή βιβλίο και όχι οθόνες.

    • 3η Φροντίδα: Φροντισμένο περιβάλλον

Μπορείτε να επιλέξετε ένα χώρο που θα γίνει προσωρινά η σχολική του τάξη και θα έχει καλό φωτισμό και με ελάχιστα αντικείμενα γύρω για να βοηθά στη συγκέντρωση του. Επίσης, φαίνεται βοηθητικό το παιδί να είναι σε καρέκλα ή καναπέ και όχι ξαπλωμένο για να διατηρείται η συγκέντρωση.

4η Φροντίδα: πολύτιμος βοηθός το μαθησιακό στυλ 

Κάτι πολύτιμο που μπορεί να βοηθήσει το παιδί να συγκεντρώνεται, να οργανώνει καλύτερα το χρόνο του και να είναι πιο ευχάριστη η μάθηση είναι να αξιοποιήσει το μαθησιακό του στυλ. Ενδεικτικά, αν είναι ακουστικός [auditory] τύπος μπορεί να βοηθηθεί όταν εστιάζει την προσοχή του σε πληροφορίες που ακούγονται για παράδειγμα, να βάζει ακουστικά για να περιορίζει τους εξωτερικούς θορύβους και να εστιάζει μόνο στον επιθυμητό [μάθημα]. Αν είναι οπτικός [visual] τύπος θα βοηθηθεί κρατώντας σημειώσεις ή κάνοντας διαγράμματα ή απεικονίσεις. Αν είναι κιναισθητικός [kinesthetic] τύπος μπορεί να βοηθηθεί χρησιμοποιώντας τις αισθήσεις του ώστε σε πρακτικό επίπεδο να καταλάβει αυτό που μαθαίνει. Αν είναι αναγνωστικός/λεκτικός τύπος [reading/write] μπορεί να βοηθηθεί εστιάζοντας σε powerpoint.

Μετά το μάθημα τι κάνουμε με τις οθόνες;

Τα παιδιά βιώνουν μια νέα καθημερινότητα αυτό το διάστημα και καλούνται όπως και οι περισσότεροι άλλωστε να βρουν τις ισορροπίες τους ανάμεσα στις συνήθειες που είχαν πριν την τηλεκπαίδευση και κατά τη διάρκεια αυτής. Πράγματι αρκετές φορές μπορεί τα παιδιά να ζητάνε οθόνες μετά τα διαδικτυακά μαθήματα κάτι που προφανώς ήταν η συνήθεια τους. Πριν αρνηθείτε αναζητήστε το λόγο που το επιθυμούν ή συζητήστε μαζί τους τις ανάγκες τους.

Σκεφτείτε ποια θέλετε να είναι η στάση σας για παράδειγμα αν η ανάγκη τους είναι η σύνδεση με τους φίλους τους [θέλουν βιντεοκλήση μαζί τους] σε σχέση με ένα απλό διαδικτυακό παιχνίδι που παίζουν [on line game].

Σε γενικότερο πλαίσιο προτείνουμε τα παιδιά να κάνουν διάλλειμα από τις οθόνες μετά από τα μαθήματα κάνοντας Διατάσεις και Αναπνοές όπως προτάθηκε και προηγουμένως, να βγούνε έξω για περπάτημα ή φυσική δραστηριότητα η οποία λειτουργεί σαν ασπίδα για το παιδί καθώς ενισχύει τη σεροτονίνη [ορμόνη της χαράς και ευεξίας], μειώνει την κορτιζόλη [ορμόνη του άγχους] και μετριάζει τις πιθανότητες συναισθηματικού φαγητού και παχυσαρκίας.

Κλείνοντας, ένα από τα πιο πολύτιμα που μπορούμε να προσφέρουμε στα παιδιά είναι η Αγκαλιά μας.

Δεν χρειαζόμαστε βιβλίο για να τη μάθουμε καθώς είναι γραμμένη με τον καλύτερο τρόπο στην καρδιά μας!

Άλλωστε «Μόνο με την καρδιά βλέπεις καλά, την ουσία δεν την βλέπουν τα μάτια»