Πανελλήνιες 2020: Η “παγίδα” στη διατύπωση του θέματος της Έκθεσης στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία

Τα θέματα στη Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία μπορεί να θεωρήθηκαν βατά από τους υποψηφίους όμως όπως μας αποκάλυψαν αρκετοί αναγνώστες προέκυψε ένα ζήτημα αναφορικά με την διατύπωση του θέματος της Έκθεσης στο Δ Θέμα.

Η “παγίδα” στη διατύπωση του Δ θέματος

Ειδικότερα, οι μαθητές στο θέμα Δ1 κλήθηκαν να γράψουν το δικό τους κείμενο βασισμένο στην κάτωθι θεματική “Ποια είναι η σχέση σας με την ανάγνωση βιβλίων και ποιος ο ρόλος τηςστη γενικότερη διαχείριση του προσωπικού σας χρόνου; Με αφόρμηση τα Κείμενα 1 και 2 αποφασίζετε να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας. Να δικαιολογήσετε την όποια επιλογή σας.

Όπως είναι γνωστό στη διδασκαλία της Νοελληνικής Γλώσσας υπάρχει σύσταση προς τους μαθητές να μην γίνεται χρήση της πρωτοπρόσωπης αφήγησης. Η σημερινή όμως διατύπωση του θέματος αφήνει στην διακριτική ευχέρεια του μαθητή να καταθέσει την προσωπική του εμπειρία.

Η αυτολεξεί διατύπωση “να καταθέσετε την προσωπική σας εμπειρία στο ιστολόγιο του σχολείου σας” ώθησε πολλούς μαθητές να γράψουν ένα κείμενο σε πρώτο πρόσωπο. Μάλιστα όπως επισημαίνεται για πρώτη φορά χρησιμοποιείται σε εκφώνηση θεμάτων η φράση “προσωπική εμπειρία” και οι μαθητές βλέποντάς την αυθόρμητα έκαναν χρήση Α ενικού και τώρα έχουν αναστατωθεί για το αν θα θεωρηθεί λάθος.

Το Infokids.gr σε επικοινωνία που είχε με τη φιλόλογο κ. Άννα Μάρκου μας είπε ότι οι μαθητές θα ήταν ορθότερο να χρησιμοποιήσουν Α ή Γ πρόσωπο πληθυντικού ήτοι “όλοι οι νέοι οφείλουμε / οφείλουν” αντί της χρήσης Α προσώπου ενικού ήτοι “Εγώ πιστεύω / Νομίζω/ Θεωρώ”. Βέβαια, όπως μας επισήμανε έμφαση θα δοθεί πρωτίστως στην επιχειρηματολογία στην οποία βασίζει ο μαθητής την άποψή του και δευτερευόντως στη χρήση πρωτοπρόσωπης ή όχι αφήγησης.

Η απάντηση της φιλολόγου των Φροντιστηρίων ΔΙΑΚΡΟΤΗΜΑ

Τα θέματα ήταν σαφώς προσαρμοσμένα στο νέο σύστημα, τόσο στη δομή, όσο και στη φιλοσοφία τους. Η περίληψη απαιτούσε στοχευμένη αναζήτηση ενός θέματος και δεν παρουσίασε κάποια ιδιαίτερη δυσκολία. Οι Β ασκήσεις, σαφείς στις εκφωνήσεις τους, απαιτούσαν προσεκτική μελέτη των κειμένων, ενώ ιδιαίτερη προσοχή χρειαζόταν στην αναφορά της λειτουργίας της θεωρίας. Η δυσκολία στις ασκήσεις αυτές εντοπίστηκε στο χρόνο που θα έπρεπε να διαθέσουν οι μαθητές, αφού υπήρχαν αρκετές ασκήσεις ανάπτυξης (Α, Β3, Γ, Δ).

Το θέμα της έκθεσης, παρουσίασε ενδιαφέρον ως θεματική ενότητα, άλλωστε και στο study4exams είχε αναδειχθεί ως ζητούμενο το βιβλίο, είναι βέβαιο ότι προβλημάτισε τους μαθητές. Θεωρώ πως η διατύπωση των ερωτημάτων και ο βαθμός υποκειμενικότητας σε αυτή, ενδεχομένως θα προβληματίσει στην βαθμολόγηση.

Σαραντίτη Ειρήνη
Φιλόλογος

Πώς βαθμολογείται η Νεοελληνική Γλώσσα και Λογοτεχνία;

Τα μετρήσιμα κριτήρια που λαμβάνουν υπ’ όψιν οι βαθμολογητές στην αξιολόγηση της παραγωγής λόγου (έκθεσης) στις Πανελλήνιες είναι τα εξής:

Α. Περιεχόμενο: πλούτος ιδεών σχετικών με το εξεταζόμενο θέμα.

Β. Διάταξη νοημάτων: διάταξη ύλης και οργάνωση παραγράφων.

Γ. Διατύπωση: ακριβολογία, σαφήνεια, λεξιλογική ποικιλία.

Δ. Ορθογραφία-Σύνταξη-Γραμματική: λάθη ορθογραφικά, γραμματικά, συντακτικά κάθε είδους.

Ε. Εμφάνιση: καθαρότητα γραπτού, αισθητική εμφάνιση.